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표제지
목차
ABSTRACT 8
제1장 서론 10
1.1. 연구 배경 및 목적 10
1.2. 연구 동향 11
제2장 L28/32H 중속 디젤엔진과 연료분사펌프의 개요 13
2.1. L28/32H 중속 디젤엔진의 개요 13
2.2. L28/32H 중속 디젤엔진용 연료분사펌프의 구조 16
2.3. 연료분사펌프의 작동 원리 19
2.4. 컨트롤 랙(control rack)에 의한 연료분사량 조절 20
1) 무분사 상태 20
2) 분사량 조절 20
제3장 연료분사펌프의 제작 및 정밀도 분석 21
3.1. 연료분사펌프 개발 과정 21
3.2. 바렐의 제작 공정 23
3.3. 플런저의 제작 공정 26
3.4. 바렐 및 플런저의 기계적 특성 28
3.5. 연료분사펌프의 정밀 측정 30
3.6. 제품 조립 과정 35
3.7. 연료분사 시스템의 실험 방법 37
3.8. 주요 설계 인자의 정밀도 분석 39
제4장 연료분사펌프의 성능 평가 실험 및 고찰 43
4.1. 성능 평가를 위한 실험 장치 구성 43
4.2. 성능 평가를 위한 실험 방법 47
4.3. 엔진 부하에 따른 분사압력 측정 실험 결과 및 고찰 50
1) 컨트롤 랙 위치 14㎜ (엔진 부하 25%) 50
2) 컨트롤 랙 위치 21mm (엔진 부하 50%) 53
3) 컨트롤 랙 위치 28mm (엔진 부하 70%) 55
4) 컨트롤 랙 위치 35mm (엔진 부하 100%) 57
5) P사 연료분사펌프의 압력 그래프 59
5) N사 연료분사펌프의 압력 그래프 61
4.4. 엔진 부하에 따른 분사량 측정 실험 결과 및 고찰 64
제5장 결론 66
참고문헌 67
Fig. 2-1. Inner section of L28/32H diesel engine made in MDT 15
Fig. 2-2. Assembly parts list of L28/32H fuel injection pump 18
Fig. 2-3. Performance property of fuel injection pump 19
Fig. 2-4. Schematic diagram of injection quantity control by control rack 20
Fig. 3-1. Process for development of product 22
Fig. 3-2. L28/32H fuel injection pump bench marked(left) and 3D modeled(right) 23
Fig. 3-3. Manufacturing process of barrel 24
Fig. 3-4. Manufacturing process of plunger 26
Fig. 3-5. Exploded 3D view of L28/32H fuel injection pump 36
Fig. 3-6. Measurement method for fuel injection pump performance 37
Fig. 3-7. Principal dimension for L28/32H pump element assembly 40
Fig. 4-1. Schematic experimental apparatus of fuel injection pump 43
Fig. 4-2. Drawing of L28/32H fuel injection system tester 45
Fig. 4-3. Drawing of cambox using the L28/32H diesel engine's parts 46
Fig. 4-4. Injection pressure of pump outlet on the engine 25% load 51
Fig. 4-5. Injection pressure of valve inlet on the engine 25% load 52
Fig. 4-6. Injection pressure of pump outlet on the engine 50% load 53
Fig. 4-7. Injection pressure of valve inlet on the engine 50% load 54
Fig. 4-8. Injection pressure of pump outlet on the engine 75% load 55
Fig. 4-9. Injection pressure of valve inlet on the engine 75% load 56
Fig. 4-10. Injection pressure of pump outlet on the engine 100% load 57
Fig. 4-11. Injection pressure of valve inlet on the engine 100% load 58
Fig. 4-12. Injection pressure of fuel injection pump made P corp. 60
Fig. 4-13. Injection pressure of fuel injection pump made N corp. 62
Fig. 4-14. Max. injection pressure compared at the valve inlet 63
Fig. 4-15. Fuel quantity graph of test result 65
Photo 1-1. Damage effect by cavitation in fuel injection pump 12
Photo 2-1. Manufactured fuel injection system of middle speed diesel engine 16
Photo 3-1. Image of a barrel developed according to manufacturing process 25
Photo 3-2. Image of a plunger developed according to manufacturing process 27
Photo 3-3. Special air-micrometer for measurement of barrel 31
Photo 3-4. Special air-micrometer for measurement of plunger 31
Photo 3-5. Cylindricity measurement of barrel & plunger with equipment 33
Photo 3-6. Section dimension of barrel and delivery valve with height gage 34
Photo 3-7. Roughness and shape's measurement of plunger 34
Photo 3-8. Experimental apparatus of L32/40 fuel injection pump 38
Photo 4-1. Experimental apparatus for L28/32H fuel injection pump 44
Photo 4-2. Measuring cylinder for measurement of injection quantity 49
Photo 4-3. Sensor for measurement of pressure in high pressure pipe 49
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