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논문명/저자명
F. Schubert의 피아노작품 「Impromptus Op.142」에 관한 분석 연구 / 김선경 인기도
발행사항
부산 : 경성대학교 대학원, 2011.8
청구기호
TM 780 -11-240
형태사항
iv, 62 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1201155122
주기사항
학위논문(석사) -- 경성대학교 대학원, 음악학, 2011.8. 지도교수: 서심미
원문
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표제지

목차

I. 서론 8

1. 연구의 의의와 목적 8

2. 연구의 방법 및 범위 9

II. 본론 10

1. 슈베르트의 생애와 피아노 음악 10

1) 슈베르트의 생애 10

2) 슈베르트의 피아노 음악 13

2. 즉흥곡의 정의와 배경 17

3. Vier Impromptus op.142 작품 분석 19

1) 작품 개요 19

2) Impromptu op.142, No.1 20

3) Impromptu op.142, No.2 32

4) Impromptu op.142, No.3 40

5) Impromptu op.142, No.4 50

III. 결론 63

참고문헌 66

Abstract 68

〈표 1〉 슈베르트 피아노 작품 13

〈표 2〉 Impromptus op.142의 구성 19

〈표 3〉 Impromptu op.142, No.1의 형식 구조 20

〈표 4〉 Impromptu op.142, No.1제시부의 구조 21

〈표 5〉 Impromptu op.142, No.1발전부의 조성적 구조 27

〈표 6〉 Impromptu op.142, No.2의 형식 구조 32

〈표 7〉 Impromptu op.142, No.3의 조성 구성 40

〈표 8〉 Impromptu op.142, No.4의 형식 구조 50

〈악보 1〉 Impromptu op.142, No.1, 1-6마디,제시부의 제 1주제 22

〈악보 2〉 Impromptu op.142, No.1, 7-13마디, 제 1주제의 확보 22

〈악보 3〉 Impromptu op.142, No.1, 13-15마디, 제 2주제의 동음 반복 선율 23

〈악보 4〉 Impromptu op.142, No.1, 19-21마디, 관계조(A♭Major)로의 전조 23

〈악보 5〉 Impromptu op.142, No.1 , 22-24마디, 제 2주제의 3도 위 출현 24

〈악보 6〉 Impromptu op.142, No.1, 28-34마디, 제시부의 제 2주제 25

〈악보 7〉 Impromptu op.142, No.1, 51-53마디, 화성이 추가된 제 2주제 25

〈악보 8〉 Impromptu op.142, No.1, 66-69마디, 제 2경과구 26

〈악보 9〉 Impromptu op.142, No.1, 마디 69-74, 발전부 27

〈악보 10〉 Impromptu op.142 ,No.1, 마디 84-88, 이명동음에 의한 전조 28

〈악보 11〉 Impromptu op.142, No.1, 마디 92-97, 발전부 29

〈악보 12〉 Impromptu op.142, No.1, 마디 112-118, 재현부 29

〈악보 13〉 Impromptu op.142, No.1, 마디 131-134, F Major로의 재현 30

〈악보 14〉 Impromptu op.142, No.1, 마디 178-184, 재현부의 확장 31

〈악보 15〉 Impromptu op.142, No.2, 마디 1-16, 상행 6도 선율 윤곽 34

〈악보 16〉 Impromptu op.142, No.2, 마디 17-20, A의bmotive 35

〈악보 17〉 Impromptu op.142, No.2, 마디 20-26, A의b 35

〈악보 18〉 Impromptu op.142, No.2, 마디 31-46, A의a’ 36

〈악보 19〉 Impromptu op.142, No.2, 마디 47-52, 상행 3도 선율 윤곽(f,a♭)(이미지참조) 37

〈악보 20〉 Impromptu op.142, No.2, 마디 59-64, A♭M에서 a♭m로 선법교체(이미지참조) 37

〈악보 21〉 Impromptu op.142, No.2, 마디 65-69, a♭m에서 AM로 전조(이미지참조) 38

〈악보 22〉 Impromptu op.142, No.2, 마디 141-148, 종지 악구 39

〈악보 23〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 1-4,주제 41

〈악보 24〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 19-23, 제 1변주 41

〈악보 25〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 37-39, 제 2변주 42

〈악보 26〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 45-47, 제 2변주 43

〈악보 27〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 52-54, 제 2변주의 마침악구 43

〈악보 28〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 55-58, 제 3변주 44

〈악보 29〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 63-66, 옥타브 위로의 음역 이동 45

〈악보 30〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 81-88, 제 4변주 46

〈악보 31〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 89-92, f-p의 다이나믹 대비 47

〈악보 32〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 102-105, 제 5변주 48

〈악보 33〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 117-119, 제 5변주 48

〈악보 34〉 Impromptu op.142, No.3, 마디 120-128, 제 5변주 코다 49

〈악보 35-1〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 1-7, 선율 motive 52

〈악보 35-2〉 Impromptu op.142, No.2, 마디 1-2, motiveA♭-A♭-B♭-A♭(이미지참조) 52

〈악보 36〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 17-33, 3박자 안에서의 2박자 리듬 53

〈악보 37〉 lmpromptu op.142, No.4, 마디 36-44, 연결구 54

〈악보 38〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 74-86, codetta 55

〈악보 39〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 87-92, 분산화음에 의한 motive 56

〈악보 40〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 95-104,111-114선법 교체 56

〈악보 41〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 121-122,분산화음에 의한 motive 57

〈악보 42〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 129-135, 분산화음에 의한 motive 57

〈악보 43〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 336-346, A부분 반복 58

〈악보 44〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 412-439, Coda 59

〈악보 45〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 469-489, Coda(셈여림의 변화) 60

〈악보 46〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 490-495, 8도 병행 60

〈악보 47〉 Impromptu op.142, No.4, 마디 514-525, Cada중 f minor scale 61

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The purpose of this study is to analyze Schubert's 「Impromptus op.142」that consists of four pieces. Ultimately understanding the musical characteristics of impromptus made in the early Romantic Age and the composer's world of the work based on both romanticism and classicism.

Findings of the study can be summarized as follows.

First, the 1st piece of「Impromptus op.142」has a classical sonata form, which employs a format of exposition-development-recapitulation. Generally, the piece was composed in sonata form. But partially, it has a rondo form.

Second, the 2nd piece hasa compound ternary form, A-B-A' which is usually found in the second movement of classical sonata. The only difference from the classical sonata form is that the second piece has a more expanded trio in the middle.

Third, the 3rd piece is comprised of 5 variations and coda on the Andante theme. Till the 2nd variation, no harmonic change is found.

Fourth, the 4th piece has a free ternary form(A - B - A - Coda). Throughout the piece, composition is based on a 3rd relation in tonality. In B part of the form, its mode is changed from a♭m to A♭M as a remote key above augmented 1st, that is, AM is inserted.

Thus, Schubert's 「Impromptus op.142」has a tonal structureof I - III - IV - I(1st piece fm -2nd A♭M -3rd B♭M -4th fm). These four pieces are not independent, but closely related with one another. They jointly form a piano music with in the framework of sonata. This represents Schubert's own will to compose, that is, his desire to musically express escape from stereotyped forms

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