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논문명/저자명
종교적 상상력을 통한 영상의 영적 이미지 표현 연구 / 조현미
발행사항
서울 : 동국대학교 영상대학원, 2009.2
청구기호
TD 006.7 -9-12
형태사항
vi, 157 p. ; 26 cm
자료실
서고(열람신청 후 1층 논문실)
제어번호
KDMT1200934272
주기사항
학위논문(박사) -- 동국대학교 영상대학원, 멀티미디어학, 2009.2. 지도교수: 정진헌
원문
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표제지

목차

I. 서론 10

1. 연구의 배경 및 목적 10

2. 연구 범위와 방법 14

II. 종교적 상상력과 영적 이미지 17

1. 종교적 상상력 17

가. 상상력의 정의 17

나. 종교와 예술의 상관관계 19

다. 종교적 상상력과 영상 26

(1) 종교적 상상력 26

(2) 영상의 이해 28

(3) 영상으로 표현된 종교적 상상력 31

(가) 애니메이션 〈오세암〉의 불교적 상상력 31

(나) 〈나니아 연대기〉의 기독교적 상상력 33

2. 영적 (靈的, 靈性, Spirituality) 존재 35

가. 신(神)의 개념과 종류 38

(1) 유일신론(唯一神論) 40

(2) 다신론(多神論) 43

나. 영혼(靈魂)의 개념 45

(1) 원시종교(primitive religion)의 영혼관 46

(2) 동서양의 영혼관 49

(3) 〈티베트 사자의 서〉를 통해 본 영혼의 행로(行路) 50

다. NDE와 영적 체험자 심층면담 사례를 통해 본 영적 존재 53

(1) NDE(Near-Death Experience)를 통해 본 영적 세계와 영적 존재 54

(2) 영적 체험자 심층면담 결과로 본 영적 이미지 57

라. 영적 이미지 유형 60

III. 영상 작품에 나타난 영적 이미지 분석 62

1. 신의 이미지 62

가. 〈십계〉: 꺼지지 않는 불의 형상, 유일신 62

(1) 성서에 나타난 하느님(하나님) 63

(2) 〈십계〉와 초월신으로서의 유일신 68

나. 〈뮬란〉: 가문을 지키는 조상신 74

(1) 중국인의 가문(家門)과 조상신 76

(2) 가문을 지키려는 조상신들 79

다. 〈센과 치히로의 행방불명〉: 온천에서 벌어지는 800만 신들의 축제 86

(1) 일본인의 신관(神觀)과 '가미(神)' 87

(2) 신의 세계 - 상징 이미지 90

(3) 신(神)과 무녀(巫女) - 형상 이미지 92

(가) 오물신 - 강의 신(神) 92

(나) 가오나시 - 얼굴 없는 요괴(귀신) 94

(다) 유바바와 제니바 - 샤먼(shaman, 무녀, 巫女) 95

(라) 800만 신(神)의 이미지 98

2. 영혼의 이미지 100

가. 〈사랑과 영혼〉: 영혼의 행로(行路) 100

(1) 〈티베트 사자의 서〉를 통해 본 영혼의 행로 102

(2) 〈사랑과 영혼〉에 등장하는 영혼 이미지 103

나. 〈캐스퍼〉: 할로윈 축제의 기적 107

(1) 할로윈(Halloween) 축제와 유령(Ghost) 109

(가) 할로윈(Halloween) 축제 109

(나) 유령(Ghost) 111

(2) NDE 증언과 심층면담에 따른 영혼의 모습의 전형 캐스퍼 113

(3) 할로윈 축제를 즐기는 〈캐스퍼〉 116

다. 〈기동아, 부탁해(화전소년사)〉: 영혼의 치유자, 샤먼(Shaman) 118

(1) 샤머니즘과 샤먼의 영혼 접촉 120

(2) 기동이의 샤먼 능력에 대해 124

IV. 영상 작품에 표현된 영적 이미지의 의미 133

1. 영상으로 표현된 영적 이미지 133

가. 영적 이미지 형상화 양상 134

나. 영적 이미지의 특성 140

2. 영상에서 영적 이미지의 형상화가 갖는 의미 143

V. 결론 148

참고문헌 155

Abstract 160

감사의 글 165

〈표 1〉 신의 분류 39

〈표 2〉 임사체험의 경험 사례 56

〈표 3〉 영적 체험자 심층면담 요지 및 대상자 인적사항 58

〈표 4〉 영상으로 표현된 영적 이미지 형상화 구조 140

〈그림 1〉 종교와 예술 그리고 종교적 상상력으로 창조된 신과 영적 존재의 관계도 20

〈그림 2〉 라스코동굴 벽화의 일부; 현실(예술)과 주술의 구분이 명확치 않다. 24

〈그림 3〉 출산의 기원을 담고 있는 빌렌도르프의 비너스 24

〈그림 4〉 11세기 이콘화에 나타난 성령의 모습(왼쪽), 16세기 엘그레코에 의해 그려진 〈성령강림〉에 나타난 성령으로서의 하느님의 이미지(오른쪽) 42

〈그림 5〉 힌두교의 우주창조의 신 브라흐마(왼쪽), 풍요와 지혜의 상징 가네사(오른쪽) 44

〈그림 6〉 〈티베트 사자의 서〉에 의한 영혼관 53

〈그림 7〉 멕시코에서 공인된 심령사진. 1968년 Y.H.C라는 사람의 죽는 순간을 촬영한 것으로 몸에서 혼이 빠져 나오는 모습이다. 57

〈그림 8〉 무속탱화; 무속인들의 증언에 따른 신의 형상 60

〈그림 9〉 영적 존재의 분류와 이미지 유형 60

〈그림 10〉 십계 포스터 62

〈그림 11〉 불의 기운을 머금고 있는 시나이산과 그 가운데 타지 않고 서 있는 떨기나무, 실제로 불타는 나무의 모습 (좌로부터) 70

〈그림 12〉 신을 만나고 내려오는 모세의 변화된 모습, 원래의 모세와 첫 번째 만남 이후와 십계를 받은 후의 모세 모습 (좌로부터) 72

〈그림 13〉 〈이집트 왕자〉에 등장하는 떨기나무와 불의 표현 72

〈그림 14〉 십계명이 십계판에 새겨지는 장면. 불로 형상화된 신의 손이다. 73

〈그림 15〉 뮬란 포스터 74

〈그림 16〉 뮬란이 매파의 눈에 들기를 기원하는 아버지와 전쟁터로 떠나기 전 조상신을 찾은 뮬란 82

〈그림 17〉 한때 수호신이었던 무슈가 조상신으로부터 능멸당하고 용석상을 깨우러 간다. (상) 황룡포를 입고 용좌에 올라 조상신들의 경배를 받는 수호신 무슈 (하) 83

〈그림 18〉 가문을 지키려는 조상신들이 비상회의를 소집하자 깨어나고 있다. 이들은 생전의 모습과 성격을 그대로 간직하고 있어 서로의 의견 일치가 이루어지지 않으면 성내고 싸우기도 한다. 85

〈그림 19〉 센과 치히로의 행방불명 포스터 86

〈그림 20〉 터널과 강의 이미지, 신의 세계(죽음의 세계)로의 진입, 이승과 저승의 경계선 90

〈그림 21〉 신의 음식에 대한 이미지. 이승으로 돌아갈 수 없음 91

〈그림 22〉 〈센과 치히로의 행방불명〉의 온천 이미지 (좌) 배경이 된 도고온천(우·상), 실재의 신사(우·하) 92

〈그림 23〉 오물신의 이미지 93

〈그림 24〉 오물신과 하회탈의 비교 93

〈그림 25〉 가오나시의 이미지 94

〈그림 26〉 유바바와 제니바는 상반된 성격의 쌍둥이. 자신보다 더 큰 아이에게 쩔쩔매며 돌보는 모성(母性), 부채를 들고 신명난 몸짓으로 흥을 돋우는 무성(巫性) (좌로부터) 97

〈그림 27〉 일본의 게이샤, 무녀, 〈센과 치히로의 행방불명〉의 온천 종업원의 모습 (좌로부터) 97

〈그림 28〉 백귀야행(百鬼夜行), 쓰쿠모가미(대표신) 98

〈그림 29〉 카수가(Kasuga), 오나마(Onama-sama), 오시라(おしら신)(상, 좌로부터) 아래는 실제의 Zoumen 가면, 소쿠타이(속대), 민화 오니, 양잠신 오시라(하, 좌로부터) 99

〈그림 30〉 시욕의 시중을 받는 카수가, 사슴신, 병아리신의 모습 (좌로부터) 99

〈그림 31〉 사랑과 영혼 포스터 100

〈그림 32〉 죽음을 맞은 순간 영혼들을 인도하는 빛과 악령. 저승의 길에 보이는 빛 104

〈그림 33〉 물체를 통과할 수 있으며, 영매의 접신을 통해 산 자의 몸에 들어갈 수 있다. 105

〈그림 34〉 캐스퍼 포스터 107

〈그림 35〉 캐스퍼의 코믹북 커버 - 1948년부터 1954년 108

〈그림 36〉 캐스퍼와 삼촌 유령들. 이들은 모습을 자유로이 여러 형태로 변형할 수 있는데 사람들이 가장 두려워하는 모습으로 변형한다. 사람의 몸속으로 들어가면 거울을 통해 자신의 모습을 드러낸다. 진공청소기에 빨려 들어가고 햇빛을 보면 일시적으로 녹아 버린다. 112

〈그림 37〉 TV 애니메이션 캐릭터 - 1945년 최초 캐릭터(A Famaus Studio사), 1963년 새로운 캐릭터(abc사), 1995년 영화용 원판 이미지 (좌로부터) 113

〈그림 38〉 보호령과 유령, 아직 영혼임을 자각하지 못한 영혼, 저승으로 가는 순간의 영혼 (좌로부터) 116

〈그림 39〉 1945년 TV 애니메이션으로 방송된 장면과 실제의 KKK단의 모습, 할로윈축제의 의상들 (좌로부터) 118

〈그림 40〉 기동아, 부탁해 포스터 118

〈그림 41〉 기동의 임사체험 124

〈그림 42〉 기동의 부상 부분과 뇌의 구조 중 측두엽 부위 126

〈그림 43〉 기동에게 나타난 유리의 영혼, 소원이 이루어지는 순간, 저승으로 가는 유리 (좌로부터) 127

〈그림 44〉 기동을 찾아 온 복순의 영혼과 희동을 지키는 보호령 복순(상, 좌로부터) 희동에게는 보이지 않는 할머니, 기동을 겁 주기도 하고, 감사하는 할머니 영혼(하) 128

〈그림 45〉 기동은 우철 아빠의 영혼을 만나기 위해 기를 모으고 있다. 마침내 기동의 몸에 빙의하여 나타나는 우철의 아빠. 모든 것이 멈춰진 상태에서 우철과 아빠의 영혼만이 대화를 나눈다. 130

〈그림 46〉 영적 이미지의 특성 142

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Future researchers call the 21st century the age of emotions. It is the meeting point of naturalist reason that predicted the dawn of a mind culture age and emotional aesthetics that go back to the original attitude of mankind. Emotional studies of man is a metaphysical question that goes beyond the world, about realization of eternity, the existence of objects as subjects of the mind, and abstract existence. Continuous pursuit of true nature is the original point of discussion of this study.

Man created a 'God who created man' to overcome the fundamental problem with no solution, death. This is the first God created by man, which started with primitive faith. Nevertheless, the remote fundamental problem made ancient people use their sorcery powers to create 'the appearance of a God.' We call this art. The first God is a God that 'exists,' and the second God is a God that is 'seen.' Ironically, latest technology made us create a third God. This is a 'live God' that is alive and moves in a virtual space. It is an object of mental activities and a result of imagination. We call it a 'spiritual existence' and define spiritual image as actual existence of this invisible existence.

This study is on expression methods of spiritual images as religious imaginations that appear in Film. Spiritual images created through imagination take form through an image and symbol system in a virtual space, and the purpose of this study was to examine what form the images take.

Documentary research and case studies of spiritual experiences and In-depth interview were examined to analyze videos that include spiritual images. As a result, the religious background to making spiritual images into farms and expressions of the forms were found to be the following.

First, spiritual images are largely divided into two categories. The image of a God as the absolute existence and source of supernatural power, and the image of spirit, meaning a supernatural being after death. Both are actual existences that are invisible and a result of mental activities, and are combined with the word, spirit. Second, the image of God is largely decided by important factors such as the bible and text and key words like natural, animals and plants and ancestors. It is an expansion of images that replay existing visible forms through metaphors or association by socio-cultural religious ceremonies and traditions of religions like Christianity, Buddhism and Confucianism. For example, there are images of the only God as a transcendental God, the pantheistc natural God, and the image of a half God and half human. The image of God is especially affected largely by religion, but generally includes light. Third, the image of a spirit cannot be presented scientifically because it is a form that includes religious factors, but it is a form with rules that follow a certain process. Most people who have had out of body experiences or experienced a spirit have the same opinions as case studies through interview. The characteristics are that they consist of a transparent substance like energy and the legs are generally not clear. They are also very light and fly around but can also move from one space to another in an instant, and while good spirits have a bright light, bad spirits have a dark light. They can freely change their form, but people are usually most afraid of them when they do.

However, the more important point is that they are seen as different forms according to the intention of the producer and the perspective of the audience. Needless to say the intention of the producer plays an important role in deciding the visual form, but the point to focus on is that they can appear differently according to a person's religious beliefs or belief in God. An invisible virtual image is expressed through religious imagination, but considering it is a spiritual image, what it is seen as is an important point. Yahweh or Buddha can be seen through the fire in "The Ten Commandments" and my own ancestor can be seen in the form of the ancestor God in "Mulan." Each person can converse with the natural God in their minds while watching the 8 million Gods in "The Spiriting Away" and if a person can meet a deceased family or friend through "Hanadashounennshi" it is almost as if a virtual image is jumping out of a virtual space to return to the real world.

The biggest strength of video media is that it can precisely materialize almost anything. Digital graphics, which can be seen as a brilliant achievement of cutting edge science in terms of Film, can create even more diverse forms of images. Therefore, a spiritual image is a virtual image, and is expressed in a virtual space called Film.

The attempt to combine science and religion is already actively being researched by distinguished medical researchers and brain researchers. It is the start of invisible mental activities newly reviving through combination with science. Abundant mental cultures can be achieved through cutting edge science in the 21st century age of emotions. Religion is a Doppelganger that cannot be separated from man. It is a relationship where the other cannot survive if one disappears. Meeting spiritual images as free reason of man through Film, which are a result of science as a material civilization, is ultimately a perfect combination of science and religion as a combination of virtual space and virtual image.

In the primitive religion, Shaman puts together alive people and dead people. The religion takes the role of a transcendentalist. Therefore in the present time of the intersection of scientific and emotional civillization, the study of spiritual existence expressed in films is one of the significant process of finding out the substantial solution throughout the films in relation with the original question of the mankind.

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