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논문명/저자명
산업재해보상제도의 법적 과제 / 박재동
발행사항
청주 : 충북대학교 대학원, 2008.8
청구기호
TD 344.01 -8-26
형태사항
xiii, 177 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200874659
주기사항
학위논문(박사) -- 충북대학교 대학원, 사회법, 2008.8
원문

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표제지

목차

Abstract 13

제1장 서론 17

제1절 연구의 목적 17

제2절 연구의 범위 및 방법 21

I. 연구의 범위 21

II. 연구의 방법 22

제2장 현행법상 산업재해보상제도의 체계 24

제1절 서설 24

제2절 산업재해보상제도의 법구조 25

I. 민사법상 손해배상제도 26

1. 근로계약 위반에 따른 손해배상 27

(1) 의의 27

(2) 손해배상책임의 근거 27

(3) 손해배상청구권 29

1) 학설 30

① 불법행위책임설 30

② 계약책임설 31

2) 판례 31

3) 소결 33

2. 불법행위에 따른 손해배상 34

(1) 민법 제750조에 의한 불법행위책임 34

(2) 민법 제756조에 의한 사용자책임 35

(3) 민법 제35조에 의한 법인의 불법행위 책임 36

(4) 민법 제757조에 의한 도급인의 책임 37

(5) 민법 제758조에 의한 공작물 책임 38

II. 자동차손해배상보장법에 의한 손해배상 40

1. 의의 40

2. 책임요건 41

(1) 책임주체로서의 운행자 41

(2) 보호대상자로서의 타인성 42

(3) 운행으로 인한 사상발생 43

3. 민법 제750조 및 산업재해면책 보험약관의 관계 44

(1) 민법 제750조와의 관계 44

(2) 산업재해면책 보험약관의 관계 44

4. 손해배상의 범위 46

(1) 손해의 의의 46

(2) 손해배상범위의 결정기준 47

(3) 손해배상의 산정방법 48

1) 과실상계 49

2) 이익공제 49

3) 과실상계와 이익공제의 방법 50

5. 입증책임의 정도 51

III. 근로기준법상의 재해보상제도 52

1. 서언 52

2. 재해보상의 종류 및 보상범위 53

3. 재해보상의 지급제한 및 면제 54

IV. 산재보험법상의 보험급여제도 54

1. 서언 54

2. 법적성격 55

(1) 학설 55

1) 손해배상설 55

2) 근로조건 보호설 56

3) 생활보장설 57

(2) 판례 57

(3) 소결 58

3. 산재보험급여의 종류 및 급여수준 59

(1) 손해배상 성격의 보험급여 59

1) 요양급여 59

2) 휴업급여 60

3) 장해급여 61

4) 간병급여 61

5) 유족급여 62

6) 상병보상연금 62

7) 장의비 63

8) 민사배상에 갈음하는 특별급여 63

(2) 생활보장 성격의 보험급여 64

4. 산재보험급여의 지급제한 65

제3절 산업재해보상제도의 조정 65

I. 서설 65

II. 산재보험급여와 재해보상과의 조정 66

1. 학설 66

2. 판례 67

3. 평가 68

III. 산재보험급여와 손해배상과의 조정 69

1. 입법례 69

(1) 산재보험급여 우선주의 69

(2) 택일주의 70

(3) 상호병존주의 70

(4) 경사적 병존주의 71

2. 조정방법 72

(1) 산재보험급여와 사용자의 손해배상과의 조정방법 72

1) 산재보험급여가 선 지급된 경우의 조정방법 72

2) 손해배상이 선 지급된 경우의 조정방법 76

(2) 산재보험급여와 제3자의 손해배상과의 조정방법 80

1) 제3자의 범위 80

2) 제3자에 대한 국가의 구상권범위 82

3) 사용자의 제3자 및 국가에 대한 구상권범위 84

IV. 산재보험급여와 자동차보험과의 조정 85

1. 의의 85

2. 산재보험급여와 자동차보험과의 관계 86

3. 산재보험급여와 자동차보험과의 조정방법 87

V. 산재보험급여와 그 밖의 보상과의 조정 88

1. 건강보험 급여와의 조정 88

2. 국민연금 급여와의 조정 90

3. 근로자 재해보상보험 급여와의 조정 90

제3장 산업재해보상제도의 적용범위와 보상요건 92

제1절 서설 92

제2절 적용범위상의 과제 93

I. 서언 93

II. 근로자 요건 94

1. 문제점 94

2. 개선방향 95

III. 산업재해보상보험의 적용사업 범위 97

1. 문제점 97

2. 개선방향 97

IV. 사용자의 면책범위 99

1. 문제점 99

2. 개선방향 101

(1) 국민건강보험법에 의한 재해근로자에 대한 요양급여의 면책 101

(2) 근로기준법에 의한 사용자의 휴업보상의 면책 102

제3절 산업재해 보상요건상의 과제 103

I. 서설 103

II. 업무범위 104

1. 문제점 104

2. 업무범위 설정을 위한 학설 및 판례 105

1) 학설 105

2) 판례 106

3. 업무범위 설정의 중요성 106

4. 개선방향 107

III. 산업재해와 업무와의 인과관계 108

1. 문제점 108

2. 개선방향 110

(1) 인과관계론 110

1) 상당인과관계설 110

2) 합리적 관련성설 111

3) 업무관련성설 111

(2) 인과관계기준의 개선방향 112

IV. 입증책임 113

1. 문제점 113

2. 개선방향 113

V. 산업재해 요건의 엄격성 116

1. 문제점 116

(1) 출퇴근 재해의 경우 116

(2) 노조전임자 재해의 경우 120

(3) 특수형태 근로종사자 재해의 경우 121

2. 개선방향 124

(1) 출퇴근 재해의 산재보험화 124

(2) 노조전임자의 산재보험화 126

(3) 특수형태 근로종사자의 산재보험 확대 127

제4장 산재보험급여 산정방법과 산재보험운영상의 과제 130

제1절 서설 130

제2절 산재보험급여 산정방법상의 과제 131

I. 서언 131

II. 휴업급여 산정방법 132

1. 문제점 132

2. 개선방향 133

(1) 산정원칙의 개선 133

(2) 일반휴업급여 산정방법의 개선 134

(3) 부분휴업급여 산정방법의 개선 134

(4) 저 소득 근로자 휴업급여 산정방법의 개선 135

(5) 고령자 휴업급여 산정방법의 개선 135

III. 장해급여 산정방법 136

1. 문제점 136

2. 개선방향 137

IV. 유족급여 산정방법 138

1. 문제점 138

2. 개선방향 138

V. 특별급여 산정방법 140

1. 문제점 140

2. 개선방향 141

VI. 최고보상제와 정신적 급여 143

1. 문제점 143

2. 개선방향 144

(1) 최고보상제의 폐지 144

(2) 정신적 급여의 신설 144

제3절 산업재해보험 운영상의 과제 146

I. 서설 146

II. 보험재정의 운용 147

1. 문제점 147

2. 개선방향 148

III. 보험요율의 결정 150

1. 문제점 150

2. 개선방향 152

IV. 보험급여 지급제한 및 환수 153

1. 문제점 153

(1) 보험급여 지급제한의 문제 153

(2) 보험급여 환수의 문제 154

2. 개선방향 155

(1) 보험급여의 지급제한 및 사용자의 제재 필요성과 한계설정 155

(2) 근로자의 중대한 과실에 의한 보험급여의 지급제한 156

(3) 사용자의 중대한 과실에 따른 보험급여 환수제도의 도입 157

V. 산업재해 판정절차 159

1. 문제점 159

2. 개선방향 160

제5장 권리구제 체계상의 과제 162

제1절 서설 162

제2절 구제절차상의 과제 163

I. 서언 163

II. 재해보상청구권과의 경합 163

1. 문제점 163

2. 개선방향 164

III. 손해배상청구권과의 경합 165

1. 문제점 165

2. 개선방향 166

IV. 자동차보험청구권과의 경합 167

1. 문제점 167

2. 개선방향 168

제3절 조정방법상의 과제 169

I. 서설 169

II. 재해보상과의 조정방법 170

1. 문제점 170

2. 개선방향 171

III. 손해배상과의 조정방법 171

1. 문제점 171

2. 개선방향 173

IV. 국민연금과의 조정방법 175

1. 문제점 175

2. 개선방향 176

제4절 소멸시효상의 과제 177

I. 서언 177

II. 문제점 178

III. 개선방향 180

제6장 결론 182

참고문헌 187

I. 국내문헌 187

II. 외국문헌 191

표 1. 【산재보상제도의 법률관계】 26

표 2. 【법적 성격에 따른 산재보험급여의 비교】 59

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Industrial accidents are a social danger, which inevitably occur because of labour relations of the capitalistic economic system. These accidents happen regardless of the individual worker's or the employer's intent or conduct in preventing the industrial accident. However, industrial accidents are regarded as a serious infringement upon the injured worker and his family's standard of living. Therefore, we should focus more of our concern on the legal remedy and preventive measures of industrial accidents.

If workers have suffered from an industrial accident due to the intention or negligence of any person, including the employer, the injured worker and his family have the right to receive worker's compensation under the Work Standard Act, insurance compensation under the Industrial Accident Insurance Compensation Act, and compensation for damage under Civil Law. Most of the Industrial Accident Compensation System is categorized under the industrial accident insurance system, under the Industrial Accident Insurance Compensation Act. This is because the industrial accident insurance system can contribute to the injured worker and his family's security and provide alleviation damage responsibility of the employer in accordance with national social insurance programs.

The compensation system of industrial accident insurance, the social insurance system operating under social insurance programs, dealing with social danger, protect the injured worker's right to live and require that the employer compensate for the worker's injuries. Since the employer carries the burden of industrial accident insurance premiums, it logically follows that the industrial accident insurance system would strongly favor the employer's coverage of compensation for damage of injured workers over the protection of the injured worker's right to live. Therefore the industrial accident insurance compensation system has to prepare a compensation system that will satisfy the employer's compensation for damage and life protection of the injured worker.

Compared to the compensation for damage system, however, the existing industrial accident insurance compensation system has many problems at the industrial accident insurance compensation's level, the industrial accident's requisites, the industrial accident insurance's application limit, the worker's requisites, the industrial accident insurance's financial operation, and the remedy's process etc.

Therefore improvement of the Industrial Accident Insurance Compensation Act is required, in order to cover the employer's compensation for the injured worker's damage and life protection, by the following measures:

(1) The level of the industrial accident insurance's compensation should be similar to the level of damage, and the employer's immunity from responsibility must be expanded so as to protect the employer's insurance profits. Moreover, it must be expanded to meet worker's requisites about persons providing work according to the employer's conditions so as to receive wages in the place of the business, irrespective of the labor contract. Particularly the employer's immunity from responsibility should be required if the injured worker is to be provided with the industrial accident insurance's compensation.

(2) The requisites and the proof's burden of industrial accident must be lessened so as to protect the injured worker's life. Particularly it must be revised for approve to industrial accident if the commuting accident occurred in accordance with a rational course and way.

(3) The estimation of insurance pay, having damage function among the industrial accident compensation's kind, must be harmonized with the employer's damage against the injured worker and the consideration must be added in order to protect the injured worker and his family's life.

(4) The industrial accident insurance's finances consisting of the employer's insurance premiums is paid out from the industrial accident insurance's compensation having compensation for damage's function, and industrial accident insurance's compensation having the living protection's function for the injured worker is made up by the national budget. If the industrial accident occurs by cause of the worker or the employer's intention or gross negligence, the insurance pay must be limited or reduced.

(5) When the claim of industrial accident insurance compensation is duplicated with another compensation claim, the legal remedy proceeding must remedy simplification of the proceeding and rationally must adjust the compensation relation in connection with the other compensation claim. Above all, it will be necessary to skip the complicated adjustment proceedings by permitting claim rights of the worker's injury so as to protect the injured worker and his family's right to live so that the compensation for damage must be above the industrial accident insurance compensation's level.

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