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표제지

목차

제1장 서론 9

1.1. 연구 배경 9

1.1.1. 자동차의 전자화 9

1.1.2. 자동차의 Network화 10

1.1.3. 자동차의 x-by-wire화 12

1.1.4. 자동차용 Controller의 조건 12

1.2. 연구 목적 13

제2장 AMT용 임베디드 시스템 개발 16

2.1. 모델기반 ECU software 개발 경향 16

2.2. ECU 개발용 플랫폼 18

2.3. MPC565 기반 32bit 플랫폼 20

2.4. MPC 565 22

2.4.1. RCPU 22

2.4.2. MPC565의 내부 주변장치 유닛 24

2.4.3. TPU 3 (Time Processor Unit) 24

2.5. OSEK/VDX 포팅 24

제3장 AMT용 Test Rig. 29

3.1. 구동 시스템 32

3.2. 변속 시스템 33

3.3. 부하 시스템 36

3.4. 클러치 액츄에이터 38

제4장 AMT 제어 시스템 41

4.1. 클러치 액츄에이터 제어시스템 41

4.2. 변속감지 시스템 44

4.3. 클러치 제어 임베디드 시스템 46

제5장 Embedded System 성능시험 49

제6장 결론 55

참고문헌 56

ABSTRACT 58

List of tables

Table 1.1. 자동차 전자화 동향 9

Table 1.2. 자동차 전자제어장치용 네트워크 기술 개발 동향 10

List of figures

Fig. 1.1. Structure of network 11

Fig. 1.2. Concept of AMT 15

Fig. 2.1. Model based Design 17

Fig. 2.2. V model 19

Fig. 2.3. MPC565 Block Diagram 21

Fig. 2.4. 32bit 플랫폼 22

Fig. 2.5. RCPU의 구조 23

Fig. 2.6. OSEK의 COM계층을 통한 Task간 통신 25

Fig. 2.7. 차량의 Network System적용 예 26

Fig. 2.8. OSEKturbo의 OSEK Builder 28

Fig. 3.1. Overview of Test Rig. for AMT 30

Fig. 3.2. Block Diagram of Test Rig for AMT 31

Fig. 3.3. Driver motor and Inverter 32

Fig. 3.4. Manual transmission with steel lever type 33

Fig. 3.5. Slave cylinder & sensor 34

Fig. 3.6. Gear position sensors 35

Fig. 3.7. View of Flywheel for Inertia load 36

Fig. 3.8. Flywheel for Inertia load 37

Fig. 3.9. View of electro-hydraulic type automatic clutch system 38

Fig. 3.10. Schematic diagram of electro-hydraulic type automatic clutch system 39

Fig. 4.1. Block diagram of electro-hydraulic actuator control 42

Fig. 4.2. Gear position detection algorithm 44

Fig. 4.3. Clutch position control algorithm 45

Fig. 4.4. Block diagram of AMT embedded system 46

Fig. 4.5. Embedded control system 48

Fig. 5.1. Results of gear shift (N -〉1) 50

Fig. 5.2. Results of gear shift (1 -〉2) 51

Fig. 5.3. Results of gear shift (2 -〉3) 52

Fig. 5.4. Results of gear shift (3 -〉4) 53

Fig. 5.5. Results of gear shift (4 -〉5) 54

초록보기

Requirements for vehicle are becoming more complex and diverse these days. For example, drivers require more advanced vehicle for convenience and comfortability as well as high fuel consumption ratio and good performance for drivability. The main aspects of the requirements are opened up x-by-wire system adaption to vehicle and short development time and flexibility in its function configuration.

For these reasons, the attention to the automated manual transmission was increased which has the advantages such as high efficiency, low cost and easy manufacturing.

This paper, automated manual transmission algorithm applied to the embedded system platform developed on the basis of MPC565, and a test rig is developed to perform the basic function test for the automatic clutch actuation.