권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
제1장 서론 7
제1절 문제제기 및 연구목적 7
제2절 연구대상 및 연구방법 10
제2장 이론적 자원과 분석틀 16
제1절 선행연구 검토 16
제2절 이론적 자원 22
1. 정치과정이론 22
2. 전략적 역량 24
제3절 분석틀 25
제3장 콜센터 노동의 성격 28
제1절 실적 압박에 따른 강한 노동통제 30
제2절 외주화로 인한 업무의 구분과 단절 36
제3절 숙련 노동에 대한 낮은 인정 40
제4절 보호받지 못하는 감정노동자 43
제5절 민간부문 콜센터와 공공부문 콜센터의 차이점 48
제4장 콜센터 노동조합 조직화 51
제1절 콜센터 노동조합 조직화의 배경 51
1. 노동조합 조직화의 개인적 요인: 저항 경험에 따른 인지적 해방 51
2. 노동조합 조직화의 사회적 요인: 구조적 모순 심화와 정치적 기회구조 형성 58
3. 노동조합 조직화 계기 67
4. 노동조합 현황 74
제2절 콜센터 노동조합의 전략적 역량 79
1. 민간부문 콜센터 노동조합 83
2. 공공부문 콜센터 노동조합 93
제5장 콜센터 노동조합의 전략 및 성과 104
제1절 민간부문 콜센터 노동조합: 노동자 권리 되찾기 104
1. 노동기본권 회복과 노동자 주체성 형성 104
2. 지회 간 공동 대응 109
3. 투쟁의 방식: 지역사회운동과 미조직 노동자 조직화 112
4. 노동조합 활동의 성과 115
제2절 공공부문 콜센터 노동조합: 프레임의 변환(frame transformation) 118
1. 존재 드러내기와 상담 노동 재정의하기 118
2. 공공성 강화와 대중투쟁 123
3. 투쟁의 방식: 파업 126
4. 노동조합 활동의 성과 130
제6장 결론 133
참고문헌 138
ABSTRACT 147
〈그림 1〉 연구참여 노동조합 조직도와 원·하청 관계 12
〈그림 2〉 분석틀 26
〈그림 3〉 2019년~2020년 '콜센터' 어휘 언론 출현 빈도 65
〈그림 4〉 2020년 '콜센터' 관련 언론 보도 연관어 분석 66
This thesis is an attempt to explore the possibility of remedies for the right and representing interests of indirectly employed non-regular women workers in unstable employment and poor working conditions. The subjects of this study are the indirectly employed call center workers' labor unions that form complex labor-management relations in the subcontract structure and have disadvantageous employment conditions. This is because it examines how indirectly employed workers solve structural problems through labor union activities. The call center labor unions, which are the subjects of this study, belong to the Korean Public Service and Transport Workers' Union(KPTU) and are classified into private and public sector according to the purpose of the study. The call center labor unions in private sector are labor unions of three subcontractors working at F bank, and the other labor union in public sector is the single call center labor union working at D public institution which is the quasi-governmental agency. As one element of 'Strategy Capacity', which is the analysis framework of this study, is 'leadership', the executives of the labor unions were selected as the main research participants and the union members were also included in the interview to analysis the organization structure and the interaction with leadership. The research methods are in-depth interview, literature analysis, and participant observation.
The call center labor unions succeeded in organizing workers by personal and social factors and has become the subject of the labor movement. The call center unions set a good precedent in that the workers themselves improved the employment conditions and the working environment. In particular, indirectly employed workers in the same call center industry have formed creative strategies that fits their respective situations and 'Strategy Capacity'. Therefore, this study suggests call center labor union as one of the success stories of indirectly employed non-regular women workers' unions.*표시는 필수 입력사항입니다.
전화번호 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.