본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 1
연속간행물·학술기사 0
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (1)
학위논문 (1)
전체 (0)
국내기사 (0)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)

도서 앰블럼

전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료
전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
논문명/저자명
요하네스 브람스의 "네개의 엄숙한 노래 Op.121"에 대한 분석연구 / 김애정 인기도
발행사항
진주 : 경상대학교 대학원, 2008.2
청구기호
TM 780 -8-74
형태사항
vii, 92 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200828546
주기사항
학위논문(석사) -- 경상대학교 대학원, 음악학, 2008.2
원문
미리보기

목차보기더보기

표제지

목차

Abstract 8

I. 서론 11

1. 연구의 목적과 의의 11

2. 연구의 방법 및 범위 12

II. 이론적 배경 13

1. Johannes Brahms 생애와 음악 13

1) 19세기 음악의 특징 13

2) 브람스의 생애 14

3) 브람스 가곡의 음악적 특징 15

2. 브람스 작품 및 주요 작품 19

1) 브람스의 작풍 19

2) 주요작품 23

3. 독일 연가곡의 역사 25

III. 분석연구 29

1. "Vier ernste Gesange Op.121"의 작품배경(이미지 참조) 29

2. 제1곡 "Denn es gehet dem Menschen" (사람의 아들들에게 임하는 바는) 31

1) 가사의 내용 31

2) 악곡분석 32

3/2. 제2곡 "Ich wandte mich und sahe an alle" (나는 온갖 학대를 보았다) 48

1) 가사의 내용 48

2) 악곡분석 49

4/3. 제3곡 "O Tod, O Tod, wie bitter" (죽음이여, 고통스런 죽음이여) 60

1) 가사의 내용 60

2) 악곡분석 61

5/4. 제4곡 "Wenn ich mit Menschen" (아무리 그대들과 천사의 말로써 얘기한 들) 68

1) 가사의 내용 68

2) 악곡분석 69

IV. 결론 82

참고문헌 84

부록 2 : 전곡 악보 86

〈표 1〉 제 1곡 형식 및 구조 33

〈표 2〉 제 2곡의 형식 및 구조 49

〈표 3〉 제 3곡의 형식 및 구조 61

〈표 4〉 제 4곡 형식 및 구조 70

〈악보 1〉 제1곡의 1-6마디 34

〈악보 2〉 제1곡의 7-10마디 35

〈악보 3〉 제1곡의 11-17마디 36

〈악보 4〉 제1곡의 18-25마디 37

〈악보 5〉 제1곡의 26-31마디 38

〈악보 6〉 제1곡의 32-39마디 39

〈악보 7〉 제1곡의 40-45마디 40

〈악보 8〉 제1곡의 46-54마디 41

〈악보 9〉 제1곡의 55-59마디 42

〈악보 10〉 제1곡의 60-75마디 43

〈악보 11〉 제1곡의 76-81마디 45

〈악보 12〉 제1곡의 82-89마디 46

〈악보 13〉 제1곡의 90-98마디 47

〈악보 14〉 제2곡의 1-6마디 50

〈악보 15〉 제2곡의 7-14마디 51

〈악보 16〉 제2곡의 15-20마디 53

〈악보 17〉 제2곡의 21-30마디 54

〈악보 18〉 제2곡의 31-40마디 55

〈악보 19〉 제2곡의 44-51마디 56

〈악보 20〉 제2곡의 52-60마디 58

〈악보 21〉 제2곡의 61-72마디 59

〈악보 22〉 제3곡의 1-7마디 63

〈악보 23〉 제3곡의 8-17마디 64

〈악보 24〉 제3곡의 18-24마디 65

〈악보 25〉 제3곡의 25-30마디 66

〈악보 26〉 제3곡의 31-40마디 67

〈악보 27〉 제4곡의 1-2마디 71

〈악보 28〉 제4곡의 3-11마디 71

〈악보 29〉 제4곡의 13-18마디 72

〈악보 30〉 제4곡의 19-22마디 73

〈악보 31〉 제4곡의 24-28마디 74

〈악보 32〉 제4곡의 29-35마디 74

〈악보 33〉 제4곡의 37-47마디 75

〈악보 34〉 제4곡의 48-53마디 76

〈악보 35〉 제4곡의 54-75마디 77

〈악보 36〉 제4곡의 76-80마디 79

〈악보 37〉 제4곡의 83-87마디 80

〈악보 38〉 제4곡의 89-99마디 81

초록보기 더보기

Johannes Brahms(1833-1897), the most creative composer of middle Romantic music, put his heart and soul to compose this lied using especially a German folk song style and also strongly classical and baroque character. "Vier ernste Gesänge Op.121" composed in a year before of his death, is the one of his best tunes.

In this thesis, my ultimate goal is to study and analyze his lied and particularly his thought and consideration. Among his opuses, more than 200 lieder were influenced by folk songs and it became the most important element of his composing.

Due to his friend's death, Brahms became lonely and then composed "Vier ernste Gesänge Op.121" quoted from Holy Bible to hide and appease his fear of death.

The 1st chapter of the lied is to express emptiness of human life from Ecclesiastes. The 2nd one is a dark and pure song to appease human's state of mind from death. Especially it is in harmony with contents in Holy Bible, Brahms' feature and singer's interpretation. The 3rd one has power to filter into people's mind. Finally 4th one is based on eternity of faith, hope and love in Korinthos 13.

The form and structure of the lied is fundamentally based on through-composed form. Considering its similar form of classical sonata, it is possible to see that he pursued typical classical form. Because of its melody that reminds us death and word-painting technique, this lied has picturesque features. Its harmony thoroughly stands on the basis of conducement and there are several times of suspension and modulation in the whole lied.

For the melody, He made use of romantic element such as Syncopation and Cross-rhythm. In the part of singing and accompaniment, he took advantage of used exquisite counterpoint.

That is to say, it is an excellent lied which is in harmony with classical form and romantic technique by Brahms who has been called romantic classicist.

In addition, according to study of its relation between the words and melody, its melody, with decrescendo, goes down when there are words on despair and death. On the other hands, there is powerful melody, with crescendo when words are hopeful and progressive. Accordingly it is possible to understand how to play the lied depending on the details of the words.

As I have mentioned so far, it is clear to see he made use of romantic composition technique which is based on classical form. Brahms who has been named neo-classicist is the one of the representing composers in the late 19th century and this 「Vier ernste Gesänge」 is considered to be the one of the greatest musical heritage to make people aware of the truth that only God and love can be of value indeed.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기