연구배경: 국내 1인가구가 증가함에 따라, 온라인을 통한 신선식품 구매 수요 또한 증가할 전망이다. 그러나 현재 신선식품 온라인 배송 서비스는 배송 후 냉동공백 문제, 배송 지역 격차 문제 등 한계점을 안고 있다. 본 연구에서는 편의점의 특수한 인프라(풀 콜드체인 확보, 전국에 분포)를 활용하여 이러한 한계점을 극복하기 위한 새로운 O4O 서비스를 제안하고자 한다.
연구방법: 본 연구는 문헌조사를 통해 기존 신선식품 온라인 배송 서비스의 냉동 공백과 배송 지역 격차 문제를 파악하였으며, 사용자 심층 인터뷰를 통해 서비스 사용자들의 구체적인 페인포인트를 분석하였다. 이후 설문조사를 통해 새로운 서비스에 대한 기대경험가치를 도출하고, 이에 따른 대표 페르소나와 서비스 시나리오를 설계하였다.
연구결과: '배송불모지', '수도권 1인가구' '소규모 자영업자'라는 3가지 대표 페르소나를 설정하고, 각 페르소나가 지닌 구체적인 페인포인트를 편의점의 O4O 인프라를 통해 해결하는 서비스 시나리오 5가지를 작성하였다.
결론: 본 연구에서 제안하고자 한 편의점 신선식품 픽업 서비스는, 냉동공백과 배송 지역 격차라는 기존 서비스의 문제를 해결한다는 점에서 의의가 있다. 또한, 신선식품을 판매하는 온라인 서비스를 편의점이라는 오프라인 영역에 적용해 O4O 서비스 영역의 새로운 발전 방향성을 제시하였다.
Background: As the number of single households in Korean society increases, the demand for fresh food online delivery service is also expected to increase. However, the contemporary service has limitations such as the problem of refrigeration gap and regional delivery disparity. This study seeks to develop a new O4O service to overcome these limitations by the infrastructure of the convenience store (full cold chain and nationwide distribution).
Methods: First, this study identified the problem of refrigeration gap and regional delivery disparity in existing fresh food online delivery services through a literature review, and analyzed specific pain points of service users through in-depth user interviews. Afterwards, we derived the expected experience value of new services through a survey, and created representative personas and service scenarios according the survey results.
Results:We set up three representative personas: 'Delivery marginal land resident', 'Single household in the metropolitan area', and 'Small business owner', and created five service scenarios that solve the specific pain points of each persona through the convenience store's O4O infrastructure.
Conclusion: The service proposed in this study is significant in that it solves the problems of existing services such as refrigeration gap and regional delivery disparity. In addition, it presented a development direction to the O4O service by applying a fresh food online delivery service to offline convenience stores.