국가 브랜드 가치는 경제적, 사회적, 정치적 측면 등 다양한 측면에서 기여한다. 원산지 효과를 육성하고, 수출, 투자, 관광, 이민 등을 촉발하고, 국가 경쟁력이나 국가 응집력을 개선하는 효과가 있다. NBI, CBSI, SERI-PCNB 같은 지표들이 국가 브랜드를 측정하는 모델을 제시하고 있다. 이러한 모델들은 사람들의 인식을 반영하는 질적 접근방식을 사용하거나, 통계적 자료를 사용하는 양적 접근법을 활용하거나, 두 가지 방법 모두를 적용하고 있다. 하지만, 현재의 모델들은 국가관계나 국가 이미지 측면에서 미래 전략으로 응용이 쉽지 않고, 국가 브랜드의 상대적 특성을 잘 나타내지 못하고 있다. 이 연구는 주관적 인식과 통계자료를 모두 사용하여 국가 브랜드를 평가하는 포괄적 국가 브랜드 가치 모델을 제시한다. 주관적 인식 자료는 39개 국가를 평가 대상국가로 하고, 58개 국가 거주자 1,600명으로부터 받은 조사를 기초로 한다. 본 논문은 기존 모델의 한계점을 설명하고, 평가 대상국의 정부, 시민단체, 기업, 국민의 수준에서 전략의 적절성을 평가하여 고유한 국가적 문제점 개선에 도움을 준다. 스위스와 한국을 사례로 하여, 첫째, 각국의 국가 브랜드 수익, 국가 경쟁력, 국가 관계, 국가 이미지, 국가 전략의 관점에서 장단점을 분석하고, 둘째, 현재 국제관계를 활용한 자원배분 우선 방안과 국가 브랜드 전략 주체들의 개선 방향을 제시한다.
The elevation of nation brand value contributes economically, socially, and politically, such as fostering a country-of-origin effect, boosting exports, investment, tourism, and immigration. Composite indicator such as NBI, CBSI, SERI-PCNB include a qualitative approach, a quantitative approach, an integrative approach, and reflect public's perceptions, statistical data, and a combination of both respectively. However, existing models need more guidance for future strategic application, accounting for the diverse impact of various actors and presenting the relative nature of nation brand in terms of national relationships and national image. This study proposes a comprehensive nation brand value model to measure a nation's brand value by integrating objective secondary data with subjective public perception. Survey data is based on the survey of 39 target countries across 58 countries from 1,600 respondents. This paper addresses the limitations of existing models, evaluating the appropriateness of each strategy at the level of government, civil organizations, corporations, and citizens and helps to improve inherent problems. Switzerland and Korea were analyzed as case studies as follows: First, analyzing the strengths and weaknesses of each country in terms of nation brand earnings, national competitiveness, national image, national relationships, and nation brand strategy. Second, presenting resource allocation priorities utilizing current international relations and improvement direction for nation brand strategic entities.