이 글의 목적은 영국 청년감독 마크 젠킨(Mark Jenkin)의 작품과 영화세계를 분석하는데 있다. 이 연구를 위해 ‘작가주의(Auteurism)’와 ‘문화연구(culture studies)’라는 두 가지 층위의 연구방법론을 도입하였다. 젠킨 감독은 콘월인 출신으로 콘월인의 욕망과 정서를 자신만의 독특한 미학에 담아 콘월의 문화정체성을 주제의식으로 표출하는 ‘콘월영화(Cornish Film)’라는 영국영화의 특이한 예술영화 지형을 확장해 나가고 있다. 젠킨 감독은 첫째, ‘콘월다움(Cornish-ness)’의 상징적 이미지를 재현하고 있으며, 둘째, 현재 콘월 공동체가 직면한 사회현실을 비판적 시선으로 서술하고 있으며, 셋째, 콘월인의 강렬한 주권의식과 저항정신이라는 작가주의적 주제의식을 표현하고 있다. 영국인이면서 콘월인이라는 이중신분(dual identity)이 빚어낸 그의 독특한 작품은 영국 예술영화의 다양성과 현재성을 보여준다. 젠킨 감독은 ‘콘월영화’라는 독창적인 로컬영화를 기반으로 영국 예술영화의 지형을 확장하며 새로운 세대변화를 주도하는 ‘뉴 브리티시 청년감독(New British Youth Director)’을 상징하는 영화인이라는데 영화사적 의의가 있다.
The purpose of this article is to analyze the works and film world of Mark Jenkin, a young British director. For this study, two levels of research methodology were introduced: ‘Auteurism’ and ‘Culture studies’. Director Jenkin is a native of Cornwall and is expanding the unique art film topography of British films called 'Cornish Film', which expresses Cornwall's cultural identity as a theme consciousness by incorporating Cornwall's desires and emotions into his own unique aesthetics. Firstly, director Jenkin represents the symbolic image of 'Cornish-ness', secondly, it critically describes the social reality facing the Cornwall community, and thirdly, it expresses the auteurism of subject of intense sovereignty and resistance of Cornwall. His unique work, created by the dual identity of an Englishman and a Cornwallian, shows the diversity and presentness of British art films. Director Jenkin is a film that symbolizes the New British Youth Director, who expands the landscape of British art films based on the original local film called Cornwall Film, and leads a new generational change.