본 연구의 목적은 현대인들의 마음건강을 위한 마음공부 프로그램 MindON의 효과를 살펴보는 것이다. 이를 위하여 프로그램에 참석한 J지역 21명을 대상으로 마음챙김, 자기자비, 타인자비, 삶의 질에 관한 설문지를 수집하는 단일 처치집단 사전·사후 설계를 진행하였다. 본 연구의 사례수가 크지 않고 연구 대상이 모두 대졸 이상의 학력을 보임에 따라, 모집단 분포에 대한 가정 없이 접근하는 Wilcoxon 검증을 수행하여 자료의 유의미한 평균 차이를 검토하였는데, 본 마음공부 프로그램은 참여자들의 마음챙김, 자기자비, 타인자비의 수준과 삶의 질 지각 수준을 유의하게 향상시키는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 마음공부 프로그램 MindON이 현대인들의 마음건강을 돕는 마음공부 프로그램으로 유용하게 사용될 수 있음이 논의되었으며 본 연구의 시사점과 제언이 제시되었다.
The purpose of this study was to examine the effects of the mindful practice program MindON for the mind health of modern people. For this purpose, a single treatment group pre- and post-test design was conducted, collecting questionnaires on mindfulness, self-compassion, compassion for others, and quality of life from 21 participants in the J region who attended the program. As the number of cases in this study was not large and the sample all had a university degree or higher, the Wilcoxon test, which is approached without assumptions about population distribution, was performed to examine significant mean differences in the data. This mindful practice program was found to significantly improve participants’ level of mindfulness, self-compassion, compassion for others, and perceived quality of life. Based on the above results, it was discussed that the mindful practice program MindON can be usefully used as a mindful practice program to help modern people’s mind health, and the implications and suggestions of this study were presented.