본 연구는 형식개념과 목적개념을 중심으로 칸트의 사상과 카시러의 문화철학의 관계를 탐구함으로써 카시러의 문화철학적 의미와 방법을 살펴보고자 한다.
카시러는 칸트주의자로서, 상징과 문화, 인간성에 대한 독자적인 철학을 창시했다. 형식개념과 목적개념이 문화철학에서 차지하는 위치를 생각해볼 때, 이 개념들은 칸트사상으로 들어가고 또 거기에서 확장될 수 있는 매개적인 지점이자 계기이다. 따라서 본 연구는 『판단력비판』 속에서 중요하게 다루어지는 칸트의 “합목적적인 형식” 개념이 카시러의 문화철학적 개념으로 변형될 수 있다고 보고, 그 개념들의 의미를 중심으로 파악한다. 카시러에게서 형식개념은 “전체성”과 “구조”에서 이해되며, 이념이자 상징으로서, 전체상으로서 나타난다. 또 그것은 자유의 성취라는 문화의 목적과 분리시킬 수 없다. 그 점에서 본 연구는 자유의 성취는 하나의 이념처럼 무한히 추구되어야 할 것으로, 문화연구에서 발견적 원리로서 기능한다는 것을 보여주고자 한다. 또한 칸트와 카시러의 사상적 매개자로서 괴테의 사상과 예술형식을 살펴봄으로써, 카시러의 문화형식개념과 목적개념의 구체적 형성에 미친 영향들도 함께 논할 것이다.
This study aims to clearly clarify the meaning and methodology of Cassirer’s cultural philosophy by exploring the relationship between Kant’s philosophy and Cassirer’s cultural philosophy, focusing on the concept of form and the concept of end.
As a Kantian, Cassirer created his own philosophy on symbols, culture and humanity. Considering the positions occupied by the concept of form and the concept of end in cultural philosophy, these concepts are mediating points and opportunities to enter Kant’s thought and to expand it. For example, Kant’s concept of “final form” can be transformed into Cassirer’s cultural philosophical concept. For Cassirer, the concept of form is understood as “totality” and “structure.” It appears a whole-bild or a total-bild as an idea and symbol. For him, this concept is inseparable from the concept of the end of culture. It means the achievement of freedom as a result or direction to be pursued infinitely and has the function of a heuristic principle for the investigation of culture. In order to present the point of contact between the concepts of Kant and Cassirer, this study examines Goethe’s theory of archetypal form and metamorphosis as examples.