이 논문은 예술작품을 구성하는 근본 요소인 매체에 관한 비판적 성찰을 바탕으로 한국 현대미술의 새로운 해석 가능성을 모색하는 것을 목표로 한다. 특히 ‘비조각’, ‘실험미술’, ‘아방가르드’ 등의 논의로 담론화되고 해석되던 이승택의 작품 세계를 가로지르는 다층적 시각들을 검토함으로써 한국 현대미술의 역사적 흐름과 그 조건을 추적하는 단서를 발굴하는 것이 이 글의 핵심적 과제이다. 이승택은 기존의 질서와 고정관념을 거부하고 관습화된 예술 개념에 대응하는 개념으로 ‘비조각’이라는 명제를 표명하며 예술적 실천을 도모해왔다. 다른 한편 조각가로 출발하여 비조각가로의 이행 과정에서 발견되는 물질, 재료, 기법, 기량 등에 대한 감수성은 그의 작품 세계 전반을 가로지르는 근본적 토대라 할 수 있다. 각각의 예술 장르 그리고 사회·문화적 관습이나 구조를 이루는 물질, 기량, 시각적 요소들에 끊임없이 천착하는 그의 예술적 분투는 오늘날 빠르게 변화하는 예술 세계 속에서 때로는 잊혀지거나, 때로는 잊어버리는 매체에 대한 기억을 불러오고 있다. 그런 점에서 기억술의 한 매개로서의 매체는 이승택 예술 세계의 발전과 그 체계를 살피는 충실한 발판이 될 수 있으며, 나아가 한국 현대미술을 새로이 읽어 내는 방법적 가능성을 제공할 수 있을 것이다.
This paper aims to explore the possibility for a new interpretation of contemporary Korean art based on critical reflection on mediums, which is a fundamental element that make up works of art. The main task of this study is to find clues to trace the historical trend of contemporary Korean art and its conditions by examining the multilayered perspectives that run through the works of Seung-taek Lee, which has been discussed and interpreted in terms of issues such as “non-sculpture,” “experimental art,” and “avant-garde.” Seung-taek Lee has pursued artistic practice by rejecting existing frameworks and stereotypes in art and propounding the concept of “non-sculpture” as an alternative to the conventional idea of art. On the other hand, the sensitivity to matter, materials, techniques, and skills observed in Lee’s journey from sculptor and to non-sculptor can be a key issue that runs throughout his entire work. His artistic struggle to constantly delve into the matter, skills, and visual elements that make up each art genre and sociocultural customs or structures brings back memories of mediums that are sometimes forgotten in the rapidly changing artistic environment of today. In this respect, mediums as a catalyst for mnemonic techniques can serve as a substantial stepping stone for exploring the development and structure of Seung-taek Lee’s art, and can further provide methodological possibilities for a new reading of contemporary Korean art.