본 연구는 자기효능감, 전공만족도, 임상실습 스트레스가 간호대학생의 핵심간호술 수행자신감에 미치는 영향을 알아보고자 시행되었다. 경상북도 소재 K대학교 간호학과 3,4학년 142명을 대상으로 구조화된 설문지를 통해 자료를 수집하고 SPSS/WIN 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구결과 일반적 특성에 따른 핵심간호술 수행자신감은 학년(F=-2.08, p〈0.05)에서 유의한 차이를 보였다. 핵심간호술 수행자신감은 자기효능감(r=.50, p〈.001)과 전공만족도(r=.62, p〈.001)와 유의한양의 상관관계를 나타내었으며, 핵심간호술 수행자신감에 영향을 미치는 요인은 전공만족도(β =.49, p=.002), 자기효능감(β=.24, p〈.001)으로 41.7%의 설명력을 가지는 것으로 확인되었다. 본 연구 결과를 바탕으로 핵심간호술 수행자신감을 향상시키기 위한 교육적 전략을 수립하고 이와 더불어 자기효능감과 전공만족도를 향상시킬 수 있는 방안이 필요할 것으로 보인다.
This study was conducted to investigate the effects of self-efficacy, major satisfaction, and clinical practice stress on the confidence in performing core nursing skills of nursing students. Data were collected through a structured questionnaire for 142 3,4th graders of K University`s nursing department in Gyeongsangbukdo and analyzed using the SPSS/WIN 22.0 program. As a result of the study, the confidence in performing core nursing skills according to general characteristics showed a significant difference in grade(F=-2.08, p〈0.05). Confidence in performing core nursing skills showed a significant positive correlation with self-efficacy(r=.50, p〈.001) and major satisfaction(r=.62, p〈.001), and factors influencing confidence in performing core nursing care were found to have 41.7% explanatory power with major satisfaction(β=.49, p=.002) and self-feeicacy(β=.24, p〈.001). Based on the results of this study, it seems necessary to establish an educational strategy to improve the confidence in performing core nursing skills and to improve self-efficacy and major satisfaction.