본 논문은 구봉 송익필(1534-1599)의 예학 사상을 그의 저술 『가례주설』과 「예문답」을 통해 살펴본 것이다. 구봉은 우계 성혼과 율곡 이이 등과 도의지교를 맺고 지냈던 인물이고, 사계 김장생 예학의 연원이 된다는 점에서 이른바 기호 유학 사상의 선구자적 위상을 지녔다고 할 수 있다.
본 논문은 『가례주설』과 「예문답」에 보이는 그의 안설과 보설을 중심으로 그의 예학 사상을 살펴본 것이다. 『가례주설』은 『가례』를 이해하기 위해서 다양한 주석을 인용하고 자신의 단안을 적시한 것이고, 「예문답」은 예서 경문을 통해 확인할 수 없는 변례에 대한 질의에 답변한 것이다.
『가례주설』에 제시되어 있는 구봉의 안설은 총 162개이고, 보설은 총 14개이며, 「예문답」은 총 82개의 항목으로 구성되어 있다. 구봉은 고례가 있지만, 실행하기 어려운 점을 고려하여 송나라 유학자들의 학설, 특히 주희의 『가례』를 정론으로 삼아야 한다는 점을 분명하게 제시한다.
특히 구봉이 율곡의 저술 『격몽요결』의 시비처를 다루고 있기 때문에, 본 논문을 통해 기호 예학의 연원으로 평가되는 두 거장의 예학적 차이점을 확인할 수 있을 것이다. 주희의 예학 성과를 최대한 반영하려는 구봉은, 자신의 경험과 인정에 따라 변례의 문제를 다루고 있는 율곡의 예학 관점을 강도 높게 비판한다.
본 논문을 통해 구봉의 예학을 세심하게 고찰함으로써 당대의 문제의식을 확인할 수 있는 한편, 구봉 사후 그의 예학 사상이 기호 예학의 종장으로 평가되는 사계 김장생에게 어떻게 비판적으로 극복되는지를 판단할 수 있는 또 하나의 지침을 제공할 수 있기를 기대해 본다.
This paper examines Gubong Song Ik-pil(1534-1599)’s ritual study through Garyejuseol(家禮註說) and Yemundab(禮問答). It can be said that Gubong had a pioneering position in studying abroad in that he was a person who had established friendship with Ugye Seong-hon and Yulgok Yi Yi, and became the origin of Sagye Kimjang-saeng’s art studies.
This paper examines Gubong’s Yehak ideology, focusing on his Anseol(按說) and Boseol(補說) shown in his Garyejuseol and Yemundab. In order to understand the example, the former cited various annotations and specified its own plan, and the latter answered questions about excuses that could not be confirmed through the example scriptures.
There are a total of 162 proposals for Gubong suggested in the Garyejuseol, a total of 14 supplementary questions, and the Yemundab consists of a total of 82 items. Gubong clearly suggests that the theories of the Song Dynasty’s Confucian scholars, especially the garye of Zhu Xi, should be used as a political theory, considering that it is difficult to implement.
In particular, since Gubong deals with the controversy of Yulgok’s writings, it is possible to confirm the difference between the two masters, who are evaluated as the origin of preference studies. Gubong, who tries to reflect Zhu Xi’s artistic achievements as much as possible, strongly criticizes Yulgok’s viewpoint of art dealing with the problem of excuse according to his experience and recognition.
By carefully examining Gubong’s art studies, it will be possible to confirm the problem consciousness of the time, while providing another guideline for judging how his art thought is critically overcome by Sagye Kim Jang-saeng, who is evaluated as the chief of preference after Gubong’s death.