소상공인이 금융기관에 대출신청을 하면 지역신용보증재단은 심사를 거쳐 그 대출에 보증을 제공하고 신용보증재단중앙회는 그 보증액의 일부에 대해 지역신용보증재단에 재보증을 제공한다. 본 논문에서는 2006년부터 2017년까지 신용보증재단중앙회에서 제공된 백만건이 넘는 재보증 데이터를 사용하여 소상공인에 대한 재보증부 대출의 신용위험 결정요인을 분석하였다. 로짓(logit) 모형과 부분반응모형(fractional response model)을 사용하여 분석한 결과 재보증 리스크에 영향을 주는 주요 요인은 보증과 재보증에 관련된 변수들보다는 차주의 신용등급, 사업체의 규모, 유형 및 업력, 사업장 및 주택 소유 여부 등 사업체의 경쟁력 및 신용, 담보 능력 관련 변수들이었다. 더불어 정상시기(2012~2014)와 경제위기 시기(2008~2009)를 나누어 추정을 실시한 결과 두 시기에서 신용위험 결정 요인에 여러 차이가 발견되었다. 특히 지역신용보증재단의 정밀심사는 정상시기에 부도확률을 낮추는 역할을 했지만 위기 시기에는 그 유용성을 상실했다. 한편 차주의 도덕적 해이에 대한 증거는 발견되지 않았지만 금융기관과 지역신용보증재단의 역선택 및 도덕적 해이에 대한 증거는 발견되었다.
When a small business applies for a loan from a financial institution in Korea, the regional Credit Guarantee Foundations provided guarantee for the loan, and the Korea Federation of Credit Guarantee Foundations (KOREG) provide reassurement to regional Credit Guarantee Foundations for a portion of the guarantee. We analyzed risk factors of reassurement in the Korean small business loans from 2006 to 2017 using more than million reassurement cases provided by KOREG. Estimation results from logit and fractional response model show that main risk factors in reassurement are variables related to intrinsic competitiveness of business, credit and collateral capabilities such as personal credit rating of business owner, age, size, type of business, ownership of plant and housing rather than variables related to guarantee or reassurement. We also compared the estimation results between normal period (2012~2014) and crisis period (2008~2009). There are many differences in the estimation results between the two periods, especially, the close screening review by the regional Credit Guarantee Foundation was useful to decrease default probability during the normal period, but they were not useful during the crisis period. There was no evidence of moral hazard problem of borrowers, but there were evidences of adverse selection and moral hazard problems of financial institutions and regional Credit Guarantee Foundations.