본 연구는 카노 모델 기반의 스마트 패키지 디자인 유형에 따른 고령 소비자 만족도 연구를 진행하였다. 설문으로는 65세 이상에서부터 75세 이하까지의 남자(N=50)와 여자(N=50)로 총 100명을 선정하였고, 구글 검색으로 정보성, 가독성, 단순 성, 차별성, 명료성, 용이성의 스마트 패키지 디자인 총 6품목으로 설문을 진행하였다. 본 연구는 고령자의 만족도를 높이는 식품의 스마트 패키지 디자인 유형과 속성요인에 따른 전략을 제안하고자 한다. 연구 결과의 신뢰도를 위해 크롬바흐 알파 값이 0.837로 높게 나왔다. 첫 번째로, 매력적 품질 요소에 속하는 패키지 디자인 유형과 요인으로 정보적 소구 형의 6개 속성요소이며, 정보성으로 3개(1번 A=52.6, 2번 A=39.7, 3번 A=43.6)과 가독성으로 3개(4번 A=52.6, 5번 A=42.3, 6번 A=51.3)다. 두 번째로, 일원적 품질 요소에 속하는 패키지 디자인 속성요소는 주로 감성적 소구유형에 속하는 명료성의 15 번(=43.6)과 차별성의 12번(=32.1)이다. 세 번째로, 당연적 품질 요소에 속하는 6개의 패키지 디자인 속성요소는 주로 감성 적 소구유형이 여기에 속하며 단순성의 8번(M=42.3)과 9번(M=38.5)이며, 차별성의 11번(M=42.3), 명료성의 14번 (M=43.6), 용이성의 16번(M=38.5)과 17번(M=52.6)이다. 네 번째로, 무관심 품질 요소에 속하는 패키지 디자인 속성요소 는 감성적 소구유형 중 차별성의 10번(I=47.4)과 용이성의 18번(I=44.9)으로 나왔다. 이를 통해 알 수 있는 것은 매력적 품질 요소에 속하는 8개의 속성요소 중 정보적 소구유형인 정보성과 가독성의 6개 속성요소를 살린 디자인 전략이 중요하다.
This study conducted a study on elderly consumer satisfaction according to smart package design types based on the Kano model. A total of 100 men (N=50) and women (N=50) between the ages of 65 and under 75 were selected for the survey, and a Google search was used to determine the smart features of information, readability, simplicity, differentiation, clarity, and ease of use. A survey was conducted with a total of 6 package design items. This study seeks to propose strategies based on food smart package design types and attribute factors to increase satisfaction among the elderly. To ensure the reliability of the research results, the Krombach alpha value was found to be high at 0.837. First, the package design types and factors belonging to the attractive quality factors are 6 informational appeal-type attribute elements, and 3 are informative (No. 1 A=52.6, No. 2 A=39.7, No. 3 A=43. 6) and three for readability (No. 4 A=52.6, No. 5 A=42.3, No. 6 A=51.3). Second, the package design attribute elements belonging to the unitary quality factor are clarity number 15(=43.6) and differentiation number 12(=32.1), which mainly belong to the emotional appeal type. Third, the six package design attribute elements that belong to the natural quality elements mainly belong to the emotional appeal type, with simplicity being number 8(M=42.3) and number 9 (M=38.5), and differentiation being number 11(M=42.3), 14 for clarity (M=43.6), and 16(M=38.5) and 17 for ease of use (M=52.6). Fourth, the package design attribute elements belonging to the indifference quality factor were 10 for differentiation (I=47.4) and 18 for ease of use (I=44.9) among the emotional appeal types. What can be seen from this is that among the eight attributes belonging to attractive quality factors, a design strategy that utilizes the six attributes of informativeness and readability, which are informational appeal types, is important.