이 연구의 목적은 정신과 시뮬레이션 기반 학습이 간호학생의 자기 효능감, 문제 해결 능력 및 지식에 미치는 영향을 평가하는 것이다. 2023년 7월까지 PubMed, Cochrane Library, Embase, CINAHL, KISS, RISS, ScienceOn을 검색하였다. 총 1,414명의 간호대학생을 대상으로 한 22개 연구(20개 보고서)에 대해 체계적 문헌고찰과 메타분석을 실시하였다. 전반적으로 정신분야에서 시뮬레이션 기반 학습은 자기 효능감(ES = 0.65, p<0.001, I²=71%), 문제 해결 능력(ES = 0.15, p<0.001, I²=27%), 지식(ES = 0.45, p = 0.003, I²=84%)에 유익한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 시뮬레이션 교육 접근법이 적절히 통합될 경우 정신간호학 교육 환경에서 능동적인 학습 방법론으로 사용될 수 있음을 보여준다.
The aim was to evaluate the effects of simulation based learning in psychiatry on self-efficacy, problem solving ability, and knowledge of nursing students. PubMed, Cochrane Library, Embase, CINAHL, KISS, RISS, and ScienceOn were searched until July 2023. A systematic review and meta-analysis was conducted of 22 studies (20 reports), with a total of 1,414 nursing students. Overall, simulation based learning in psychiatry appeared to have beneficial effects on self-efficacy (ES = 0.65, p<0.001, I²=71%), problem solving ability (ES = 0.15, p<0.001, I²=27%), and knowledge (ES = 0.45, p = 0.003, I²=84%). These results demonstrate that, if integrated appropriately, a simulation educational approach can be used as an active learning methodology in psychiatric academic settings.