본 연구는 유튜브와 관련된 국내 학술 연구의 주요 토픽과 시간에 따른 토픽의 출현 확률의 변동 추이를 구조적 토픽 모형에 기반하여 탐구하였다. 2007년부터 2023년 상반기까지 국내 학술저널에 출판된 765건의 논문을 분석한 결과, 총13개의 토픽(즉, 이용자 특성, 시청동기 및 만족 요인, 학습 콘텐츠, 브랜드 마케팅, 콘텐츠 이용 및 경험, 문화적 담론, 음악 콘텐츠, 저널리즘, 어린이 콘텐츠, 이슈확산 양상, 광고효과, 뷰티 콘텐츠, 스포츠 콘텐츠)이 다양한 연구에서 주요하게 다뤄진 것으로 나타났다. 또한, 시간의 경과에 따른 토픽 출현 확률의 변화를 분석한 결과, 이용자 특성, 시청 동기, 저널리즘 관련 토픽은 지속적으로 증가하는 반면, 이슈확산 양상, 광고효과, 학습 콘텐츠와 관련된 토픽은 감소하는 양상을 보였다. 본 연구는 유튜브 관련 연구동향 및 유튜브를 둘러싼 사회적 이슈의 진화과정에 관심을 갖는 학자와 실무자들에게 통찰력을 제공할 수 있을 것이다.
This study explores thematic trends and changes in 765 papers published in domestic academic journals from 2007 to the first half of 2023. Using STM (Structural Topic Model), thirteen topics were discovered, including user characteristics, motivation and satisfaction, learning content, brand marketing, content use and experience, cultural discourse, music content, journalism, kids content, issue diffusion patterns, advertising effectiveness, beauty content, and sport content. Some topics (i.e., user characteristics, motivation and satisfaction, and journalism) showed an increasing trend, while others (i.e., issue proliferation patterns, advertising effects, and content for learning) showed a decreasing trend over time. This study can contribute to providing insights to scholars and practitioners interested in YouTube-related research trends and the development of issues surrounding YouTube.