컴퓨터 중재 통신(Computer-Mediated Communication, CMC)의 발전은 모바일 인스턴트 메시징(Mobile Instant Messaging, MIM)을 보급화 하였으며, 온라인 기반 커뮤니케이션의 비언어적 단서의 부족함은 대면 커뮤니케이션(Face-to-face Communication, F2F)의 얼굴표정, 신체 동작을 대신할 수 있는 이모티콘 사용의 증가를 가져왔다. 그러나 이모티콘은 개인마다 다르게 해석 될 수 있으며, 텍스트 효용과 불일치 할 경우 메시지에 대한 모호함은 오해를 불러일으킬 수도 있다. 이에 본 연구는 2(텍스트 메시지 긍정/부정) x 2(이모티콘 긍정/부정) 디자인의 실험을 통해 이모티콘 사용에 대한 인지되는 감정과 메시지의 모호성에 대해 탐구하였다. 분석 결과, 텍스트와 이모티콘의 효용이 일치한 경우 노출된 메시지에 대해 더 긍정/부정적으로 생각하였으며, 메시지에 대한 모호성이 낮아짐으로써 메시지에 대한 이해도가 더 높은 것을 알 수 있다.
Advances in computer-mediated communication have democratized mobile instant messaging, and the lack of non-verbal cues in online-based communication has led to an increase in the use of emoticons, which can be used as a substitute for facial expressions and body gestures in face-to-face communication. However, emoticons can be interpreted differently by different individuals, and ambiguity in messages can be misleading if it is inconsistent with textual utility. Therefore, this study explored the perceived emotion and message ambiguity of emoticon use through an experiment with a 2 (positive/negative text message) x 2 (positive/negative emoticon) design. The results show that when the utility of text and emoticon are matched, people felt more positive/negative about the message they were exposed to, and were less ambiguous about the message, indicating a greater understanding of the message.