본 연구는 119구급대원 응급구조사에 대한 신종 감염병에 대한 지식 정도와 교육 현황, 스트레스, 교육의 필요도를 확인하여 신종 감염병에 대한 감염관리 교육에 기초가 되는 자료를 제공하고자 한다. 본 자료수집 기간은 2022년도 08월 10일부터 9월 18일까지 총 39일간이었고 총 105부이다. 본 연구의 분석은 SPSS 25.0 프로그램을 이용하였다. 연구 결과, 119구급대원 중 응급구조사의 성별은 남자가 54명(51.4%), 여자 51명(48.6%)으로 남자가 여자보다 많았으며 연령은 20대가 47명(44.8%), 30대 이상이 58명(55.2%)으로 30대 이상이 많았다. 총근무경력은 3년 이상 5년 이하가 37명(35.2%)으로 가장 높았다. 119구급대원 응급구조사의 COVID-19에 대한 교육 현황, 스트레스 및 신종 감염병에 대한 교육 필요도를 확인하고자 시도되었으며, COVID-19에 대한 교육 현황은 충분하지 못하였고, 신종 감염병에 대한 교육 요구도는 높은 것으로 나타났다. 신종 감염병에 자주 노출되는 119구급대원 중 응급구조사에게 이론 교육을 포함하여 개인보호장비 이론 및 실기 교육 훈련이 필요하다. 응급구조사가 되기 전인 대학생들의 교과목에 신종감염병과 개인보호장비 이론 및 실기 교육 프로그램이 개발되어야 한다.
This study investigated to provide basic data for infection control education on new infectious diseases by confirming the level of knowledge, training status, stress, and need for training on new infectious diseases for 119 emergency medical technicians (EMT). This data collection period was a total of 39 days from August 10 to September 18, 2022, and a total of 105 copies were collected. The analysis of this study used the SPSS 25.0 program. As a result of the study, among the 119 paramedics, the gender of the EMT was 54 men (51.4%) and 51 women (48.6%), with more men than women, with 47 people in their 20s (44.8%) and those in their 30s or older. There were 58 people (55.2%), most of whom were in their 30s or older. The highest total work experience was 3 to 5 years (37 people (35.2%)). In the pandemic situation, an attempt was made to check the education status of 119 paramedics on COVID-19 and the need for education on new infectious diseases. As a result of the study, the status of education on COVID-19 was insufficient. The demand for education on new infectious diseases was found to be high. Among 119 emergency responders who are frequently exposed to new infectious diseases, theoretical and practical training in personal protective equipment, stress, including theoretical training, is needed. A theoretical and practical education program on new infectious diseases and personal protective equipment should be developed as a subject for college students before becoming EMT.