본 연구는 알고리즘 기반 가격차별이 부정적 입소문(NWOM)에 미치는 영향을 규명하는 것을 목표로 하며 귀인 이론을 통해 살펴본다. 또한, 고의귀속과 부정적 감정의 매개 효과과 가격 민감도의 조절 효과도 검토한다. 이를 위해 772명의 항공권을 구매한 소비자들이 설문 조사를 완료하였고, 수집된 자료는 SPSS 27.0 및 AMOS 24.0 소프트웨어를 이용하여 분석 및 검증되었다. 연구 결과는 알고리즘 기반 가격차별이 고의귀속, 부정적 감정 및 NWOM에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것을 보여준다. 특히, 고의귀속와 부정적 감정이 알고리즘 기반 가격차별과 NWOM 간의 관계를 매개하고, 가격 민감도는 부정적 감정과 NWOM 간의 관계를 긍정적으로 조절한다. 따라서 기업들은 소비자들의 부정적인 감정을 완화하고 긍정적 입소문을 강화하기 위해 마케팅 전략에서 알고리즘의 세부 내용을 투명하게 공개하는 것을 고려해야 하며, 가격 민감도에 따라 대상 소비자들에게 맞춤형 전략을 시행해야 한다.
This study aims to explore the impact of algorithmic price discrimination on negative word-of-mouth (NWOM) through the lens of attribution theory. It also examines the mediating roles of intentional attributions and negative emotions, as well as the moderating effect of price sensitivity. For this study, 772 consumers who had purchased flight tickets completed a questionnaire survey, and the collected data were analyzed and tested using SPSS 27.0 and AMOS 24.0 software. The research findings reveal that algorithmic price discrimination has a significant positive impact on intentional attributions, negative emotions, and NWOM. Specifically, deliberate attributions and negative emotions mediate the relationship between algorithmic price discrimination and NWOM, while price sensitivity positively moderates the relationship between negative emotions and NWOM. Therefore, companies should consider disclosing algorithm details transparently in their marketing strategies to mitigate consumers' negative emotions and implement targeted strategies for consumers with different levels of price sensitivity to enhance positive word-of-mouth.