본 연구는 대학 축구 선수들의 집행 기능과 암묵 학습 능력이 선수들의 경기력을 얼마나 예측하고 설명하는지를 확인하고, 기존 연구들에서 사용하는 복잡한 도구가 아닌 간편한 측정 도구의 유용성을 살펴보는 데에 목적이 있다. 본 연구에서는 대학 축구 선수 10명을 참가자로 모집하여 도안 유창성 검사와 암묵 학습 검사를 실시하였다. 다음으로, 참가자들은 실제 경기(Small Side Game; SSG)를 하였으며, 이 과정을 기록하여 경기력을 분석하였다. 집행 기능은 1경기에 대해 선수들의 득점, 패스 능력, 태클 능력과 상관을 보였으나 체력이 떨어졌을 것이라 예상되는 2경기에서는 선수들의 경기력을 예측하지 못하였다. 집행 기능과 암묵 학습 능력이 선수의 경기력을 얼마나 예측하는지 살펴본 결과, 1경기에서 집행 기능만이 선수의 경기력을 예측하는 것으로 나타났다. 2경기에서는 집행 기능과 암묵 학습 능력이 경기력을 예측하지 못하는 것으로 나타났다. 본 연구는 집행 기능과 암묵 학습 능력을 간단한 도구로 측정하여 경기력을 예측할 수 있음을 확인하였으며, 암묵 학습 능력보다 집행 기능이 선수들의 경기력을 더 잘 설명하는 것을 밝혔음에 의의가 있다.
This study investigates whether soccer players’ executive function and implicit learning ability can predict and explain their performance. The purpose is also to identify the usefulness of simple measurement tools rather than the complex tools used in previous studies. We recruited 10 college soccer players, in order to conduct a design fluency test and an implicit learning test. Next, participants played a soccer small side game(SSG), and we recorded the soccer game to analyze the players’ performance. Executive function correlated with players’ goal, pass, and tackle performance in Match 1, but executive function did not predict anything in Match 2 with regard to losing players’ stamina. The results of testing how much executive function and implicit learning ability predict players’ performance showed that executive function during Match 1 only predicted their performance. In Match 2, executive function and implicit learning ability could not predict performance. This study confirmed that players’ performance could be predicted by measuring executive function and implicit learning ability with simple tools, and it is meaningful to find that executive function explains players’ performance better than implicit learning ability.