OTT 서비스 이용이 보편화되고 스마트TV 이용률이 증가하면서 유료방송 서비스 이용행태 역시 변화할 것으로 예측된다. 이 연구는 미디어 보완/대체 이론을 기반으로 OTT 서비스 이용과 스마트TV 이용이 유료방송 VOD 지출에 미치는 영향을 탐색했다. 종속변인인 유료방송 VOD는 영화콘텐츠, TV콘텐츠, 기타콘텐츠(애니메이션, 해외드라마, 키즈 등)으로 구분했고 독립변인 중 OTT 서비스 이용은 이용시간과 유료 OTT 지출액으로 구분했으며, 한국미디어패널데이터를 활용하여 회귀분석을 실시했다. 연구결과 영화콘텐츠 VOD 지출과 기타콘텐츠 VOD 지출의 경우 OTT 이용시간과 스마트TV 이용 간 상호작용 효과가 유의미했는데, OTT 미이용자(이용시간 0분)일 경우 스마트TV 이용여부가 VOD 지출액에 미치는 영향이 없었지만 OTT 다량이용자일 경우 스마트TV를 이용할수록 VOD 지출액이 커져서 보완관계가 형성되었다. 반면 TV콘텐츠 VOD의 경우 OTT 미이용자는 스마트TV 이용여부가 VOD 지출액에 미치는 영향이 없었지만 OTT 지출액이 크고 스마트TV를 이용할수록 VOD 지출을 줄이는 것으로 나타나 대체관계가 형성됐다.
As OTT services and smartTVs are increasingly adopted, the usage pattern of pay TV could change in some ways. Based on media complements/substitutes theory, this study explores how OTT services and smartTV usage interactively affect expenditures on the VOD that pay TV provides. Employing regression analyses using the Mediapanel dataset, this study found that for VOD expenditures on both movie and other category contents, there is an interaction effect between OTT usage and smartTVs. In detail, heavy OTT users who have a smartTV are more likely to spend a lot of money on VOD, which means they use OTT and the smartTV to complement VOD. For VOD expenditures on TV content, there is an interaction effect between OTT expenditures and smartTVs; however, those who spend money on OTT using a smartTV are less likely to spend money on VOD, which means users tend to substitute OTT and smartTV for VOD.