본 연구는 평가염려 완벽주의와 사회적 상호작용 불안의 관계에 영향을 주는 변인들의 탐색을 목적으로 진행되었으며, 특히 두 변인의 관계에서 부정적 평가에 대한 두려움의 매개효과와 인지적 유연성의 조절효과를 검증하고자 하였다. 연구를 위해 만 18세~35세의 초기 성인기 397명을 대상으로 구조화된 자기 보고식 설문을 이용한 자료를 수집하였고, 분석을 위해 SPSS와 Process Macro를 활용하였다. 그 결과, 평가염려 완벽주의는 부정적 평가에 대한 두려움, 사회적 상호작용 불안과 정적상관을 보였고, 인지적 유연성은 평가염려 완벽주의, 부정적 평가에 대한 두려움, 사회적 상호작용 불안과 부적상관을 보였다. 또한 평가염려 완벽주의와 사회적 상호작용 불안의 관계를 부정적 평가에 대한 두려움이 부분 매개하고, 인지적 유연성이 조절하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 평가염려 완벽주의로 인한 사회적 상호작용 불안으로 상담을 찾는 초기 성인기 내담자들의 성격적 특성과 인지적 특성 이해를 도움으로 사회적 상호작용 불안 감소에 효과적인 상담과 치료적 방안 마련에 기여할 것이다.
This study was to find the variables that affect the relationship between concerns perfectionism and social interaction anxiety. Particularly, the study was intended to verify mediating effect of fear of negative evaluation as well as moderating effect of cognitive flexibility in the relationship between concerns perfectionism and social interaction anxiety. For this study, data were collected from 397 early adults aged from 18~35 years old by using structured self-report questionnaire. SPSS and Process Macro were used for statistical analysis. As a result, concerns perfectionism showed positive correlation with fear of negative evaluation and social interaction anxiety. Meanwhile, cognitive flexibility showed negative correlation with concerns perfectionism, fear of negative evaluation and social interaction anxiety. In the path of concerns perfectionism and social interaction anxiety, it was found that fear of negative evaluation showed partial mediating effect while cognitive flexibility showed moderating effect. Based on the result, it is able to understand the personality and cognitive traits of early adult clients who visit for counseling due to social interaction anxiety, caused by concerns perfectionism. In addition, it is possible to contribute to prepare effective counseling method as well as therapeutic measures in order to reduce their social interaction anxiety.