본 연구는 전자책 사용경험이 있는 소비자들을 대상으로 가치기반수용모델을 확장하여 지속사용의도를 결정하는 요인들을 탐색하였다. 주요 결과를 통해 논의를 하면 다음과 같다. 첫째, 혜택을 구성하는 요인인 유용성과 즐거움이 지각된 가치에 미치는 영향을 살펴본 결과, 유용성과 즐거움은 지각된 가치에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 희생을 구성하 는 요인인 기술성과 비용이 지각된 가치에 미치는 영향을 살펴본 결과, 기술성과 비용은 지각된 가치에 부적 영향을 미치 는 것으로 나타났다. 셋째, 지각된 가치가 소비자 만족에 미치는 영향을 살펴본 결과, 지각된 가치는 소비자 만족에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 지각된 가치가 지속사용의도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 지각된 가치는 지속사용 의도에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 소비자 만족이 지속사용의도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 소비자만 족은 지속사용의도에 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study explored the factors that determine the intention to continue using e-books by expanding the value-based adoption model for consumers with experience in using e-books. The discussion through the main results is as follows. First, as a result of examining the effect of usefulness and enjoyment, which are factors that make up benefits, on perceived value, usefulness and enjoyment had a positive effect on perceived value. Second, as a result of examining the impact of technicality and fee, which are factors that make up sacrifice, on perceived value, technicality and fee had a negative effect on perceived value. Third, as a result of examining the effect of perceived value on consumer satisfaction, perceived value had a positive effect on consumer satisfaction. Fourth, as a result of examining the effect of perceived value on continuous use intention, perceived value had a positive effect on continuous use intention. Fifth, as a result of examining the effect of consumer satisfaction on the continuous use intention, consumer satisfaction had a positive effect on the continuous use intention.