부산세계박람회의 유치 열기를 높이기 위한 홍보는 유치 성공을 위한 부산시의 중요한 시책이며, 이러한 홍보 주 타겟은 어린이, 청년세대이다. 청년세대를 타겟으로 한 뉴 미디어 홍보에는 부산시 소통 캐릭터 ‘부기’가 활용된다. 본 연구는 뉴미 디어 매체를 중심으로 세계박람회 유치 홍보에 있어 지역 캐릭터의 활용에 관한 사례 연구로, 다양한 측면에서 활발히 활 용되고 있는 지역 캐릭터 ‘부기’의 활용양상을 파악한다. ‘부기’는 세계박람회 유치 홍보 뉴미디어 콘텐츠에서 엑스포 부지, 엑스포의 가치, 세계박람회 유치활동, 엑스포에 대한 지역민과 기업의지지, 세계박람회 관련 행사와 부산, 부산의 문화에 대해 소개하고 사용자의 응원을 독려한다. ‘부기’는 옥외광고, 등장인물, 그래픽으로서 활용되며 2D형태, 3D형태, 인형탈 형태 등 다양한 모습과 성격, 나이, 직위, 어투 등 세밀한 설정이 스토리텔링에 활용된다. ‘부기’는 2021년 공개되어 비교적 생소한 캐릭터임에도 불구하고 개성적인 스토리와 직관적인 이름, 외형으로 빨리 각인되어 엑스포 홍보의 주역이 될 수 있 었다. 2023년 12월 BIE 총회의 세계박람회 개최지 결정까지 ‘부기’를 사용한 뉴미디어 콘텐츠 제작 및 배포가 지속적으로 진행되어야 할 것이며, 국내외 대상 웹툰, OTT 콘텐츠 등 더 많은 분야로 확장하여 활용하는 것이 필요하다.
Promoting the Busan World Expo to increase enthusiasm for the event is an important measure of bidding success, and the main targets of such promotion are children and young adults. Busan's communication character 'Boogie' is utilized for new media promotion targeting the younger generation. This study is a case-based investigation focusing on the use of local characters in the promotion of World Expo bids, specifically through new media platforms. It aims to understand the various dimensions of how the local character 'Boogi' is actively being utilized 'Boogie' is used in new media content promoting the World Expo to introduce the Expo site, the value of the Expo, activities to attract the Expo, the support of local people and businesses for the Expo, World Expo-related events, Busan, and Busan culture, and to encourage users to support the Expo. 'Boogie' is used as an outdoor advertisement, character, and graphic, and various forms such as 2D, 3D, and puppet form, and detailed settings such as personality, age, position, and tone are used for storytelling. 'Boogie' was unveiled in 2021, and despite being a relatively new character, he quickly became a mainstay of the Expo's promotion with his unique story, intuitive name, and appearance. The production and distribution of new media content using 'Boogie' will continue until the BIE General Assembly decides where the World Expo will be held in December 2023, and it is necessary to expand and utilize it in more fields such as webtoons and OTT content for domestic and international audiences.