경쟁우위 전략이란. 기업이 시장에서 우위를 확보하기 위한 전략으로서 기업의 성공 여부에 중요한 역할을 하며, 이는 크게 원가 절감을 통해서 우위를 선점하는 비용 우위 전략, 경쟁사와 차별화된 이미지의 제품이나 서비스를 통하여 우위를 선점 하는 차별화 전략, 특정 집단이나 틈새시장을 공략하여 우위를 선점하는 집중화 전략으로 구분할 수 있다. 소비가치란 소비 자가 제품이나 서비스의 구매를 통하여 얻을 수 있는 가치를 판단하는 것으로서 이는 기능적 가치, 감성적 가치, 진귀적 가치, 사회적 가치, 상황적 가치의 5가지 요인으로 정의될 수 있다. 이에 본 연구는 가구 제조 및 생산 기업들의 경쟁우위 전략과 소비가치의 관계에 관하여 탐구하고 고찰해 보는 데에 그 목적을 두고 진행하였다. 결론적으로 비용 우위 전략을 펼치는 가구 기업들은 소비자들이 소비가치 중 ‘기능 가치’를 높이는 데 중점을 두어야 하며, 차별화 전략을 펼치는 기업들 은 ‘감성 가치’. ‘진귀 가치’, ‘사회 가치’를 통하여 소비자들에게 정서적 교감과 효용을 전달하는 데 힘써야 한다. 또한, 집 중화 전략을 펼치는 기업들은 모두 틈새시장 공략을 위하여 ‘진귀적 가치’에 중점을 두어야 하며, 비용 집중화를 위해서는 ‘기능 가치’, 차별화 집중화를 위해서는 ‘기능, 감성, 사회, 상황적 가치’ 모두를 고려하여야 한다는 것을 알 수 있었다.
A competitive advantage strategy refers to a strategy that companies use to secure a favorable position in the market. It plays a crucial role in determining a company's success. There are three main types of competitive advantage strategies: cost leadership strategy, differentiation strategy, and focus strategy. The cost leadership strategy focuses on achieving an advantage by reducing costs, the differentiation strategy aims to establish an advantage through unique products or services that stand out from competitors, and the focus strategy involves targeting a specific market segment or niche to gain an advantage. Consumer value refers to the assessment of the value that consumers perceive they can gain through purchasing a product or service. This value can be defined by five factors: functional value, emotional value, rarity value, social value, and situational value. In this study, the purpose was to investigate and analyze the relationship between competitive advantage strategies and consumer value in the context of furniture manufacturing and production companies. The findings suggest that furniture companies implementing cost leadership strategies should prioritize enhancing consumers' "functional value" perception. On the other hand, companies pursuing differentiation strategies should focus on delivering emotional, rarity, and social values to establish emotional connections and utility with consumers. For companies employing a focus strategy, emphasizing "rarity value" is crucial for targeting niche markets. Moreover, it's evident that cost-focused strategies require considering "functional value," while differentiation-focused strategies should consider all aspects of value, including functional, emotional, social, and situational aspects.