The automobile is a very large and complex product, made up of many subsystems and components. Among them, the dashboard is the core work information display area of the car, is an important interface of human-vehicle interaction. When driving, the dashboard not only shows the most important information of the car to the driver, but also guides the driver's driving operation. It is the record of the state of the car and the expression of the user's will to use. Some studies have found that driving emotion has become one of the important reasons for road traffic accidents. This paper takes the dashboard as the research object, on the basis of previous theoretical studies, takes the emotional effect of users as the research focus, and launches the design research of automobile dashboard based on interactive experience emotion. Firstly, based on the literature research method, the theory of emotional experience is combed and summarized. Secondly, the comparative research method is used to select the top 10 American brands in terms of sales share in 2022 and conduct a comparative study on the dashboard interfaces of popular models of these 10 brands. Then, from the perspective of user experience, with user emotions as the center, the paper analyzes the four parts of the interactive interface of automobile dashboard, including graphics, text, color and page layout, and summarizes the impact of interactive interface information on user experience. This paper attempts to study the impact of dashboard interactive interface on drivers' emotions, so as to provide emotional value for users and increase the satisfaction of user experience. Finally, based on the information elements that can be designed for the dashboard interface, some design suggestions are proposed from the perspective of user emotional intervention.
자동차는 많은 서브시스템과 부품으로 구성된 매우 정밀하고 복잡한 제품이다. 그 중 계기판은 자동차의 핵심적인 정보 표 시 영역이며 사람과 자동차의 상호 작용을 위한 중요한 인터페이스이다. 차량 주행 시 계기판은 운전자에게 자동차의 가장 중요한 정보를 전시할 뿐만 아니라 다양한 정보의 전시함으로써 운전자의 운전을 유도하는 역할을 한다. 계기판은 자동차 의 상태 기록이자 사용자의 의지 표현 통로이기도 하다. 교통사고의 원인중운전자 요인에 대한 연구 결과에 따르면 운전 자 운전 시의 정서는 교통 사고의 중요한 원인 중 하나로 밝혔다. 본 연구는 계기판을 연구 대상으로 삼고 선행 연구를 기 반으로 사용자의 정서를 연구 초점으로 선정하여 자동차 계기판 인터랙션디자인을 연구 목적으로 한다. 첫째, 문헌 연구 방 법을 기반으로 감정이론을 정리하고 요약한다. 둘째, 비교 연구 방법을 사용하여 2022년 미국 시장 점유율 상위 브랜드 10 개를 선택하고 이 10개 브랜드의 인기 모델의 자동차 계기판 인터페이스를 비교 분석한다. 분석 내용은 사용자 정서를 중심 으로 자동차 계기판 인터페이스의 그래픽, 텍스트, 색상 및 레이아웃의 4자기 측면에서 진행한다. 본 연구를 통해 인터페이 스가 사용자 정서에 미치는 인터랙션디자인 영향 요인을 분석하여 사용자에게 정서적 가치를 제공하며 사용자 경험의 만족 도를 높일 수 있는 디자인 방안을 모색하도록 한다. 마지막으로 계기판 인터페이스의 디자인 요인을 기반으로 사용자 기분 개입의 관점에서 관련 디자인 제안을 제시하도록 한다.