본 연구는 경기도시장상권진흥원에서 주최한 골목상권 활성화 지원 사업을 사례로 골목상권 활성화를 위한 캡스톤 디자인 교육에 관한 연구이다. 연구는 ‘2022년도 골목상권-지역대학 협업사업’으로 경기도 성남시 분당구 수내1동 소재의 수내역 일대를 대상으로 인근 상인회와 K대학이 공모사업으로 수행한 캡스톤 디자인 사례이다. 골목상권과 캡스톤디자인에 관한 이론적 배경을 고찰한 후 골목상권 활성화를 위한 콘텐츠 제작 산학프로젝트 기반 형식의 수업을 진행하였다. 사업특성 상K대학 디자인콘텐츠개발프로젝트 수업과 연계 진행하였다. 수업은 매주 3시수 15주차 2학기 과정으로 진행되었고 18명의 학생들은 2명이 1팀으로 구성되어 총 9팀이 각각의 프로젝트를 진행하였다. 1주차부터 4주차까지는 기획과정으로 이론과 필드리서치 실시로 SWOT분석을 통한 시사점을 도출하였다. 5주차부터 10주차까지 콘텐츠를 개발하였고 11주차부터 15주 차까지 상인회 1인이 각 팀의 멘토로 참여하였다. 학생들은 캡스톤 디자인 수업에서 필드 리서치를 통한 문제점 도출, 문제 해결을 위한 주제 선정 및 전략, 기획에서 디자인개발 그리고 품평회와 전시에 참여한 경험을 통해 프로세스를 이해할 수 있었다. 이러한 과정을 통해 학생들이 현장에서 필요한 능력과 지식을 습득하고, 협업경험을 통해 실제적 디자이너로서 소 통능력을 갖추는데 있어서 큰 도움이 되었다. 이러한 결과는 캡스톤 디자인 교육의 가치와 산업협력의 중요성을 재확인하 는 계기가 될 것으로 판단된다.
In 2022, K University in Gyeonggi-do was selected for the local university collaboration project in the alley commercial district. This project formed a consortium with the Sunae Station Merchants Council with the goal of developing an integrated brand and joint marketing in the Sunae Station commercial district. We looked at the current status of regionally linked classes, and based on this, we attempted to identify and propose the process of capstone design education. Through the capstone design course, learners can identify and solve problems faced in the industrial field and strengthen their ability to apply them to actual work, which can be of great help in setting career paths. This project was carried out for one semester as part of the 4th-year design content development project and developed joint marketing contents for creating an integrated brand and application, building an integrated brand and emblem. The research process identifies problems and improvements through field research, produces design content results, and applies them to joint marketing to maximize promotional effects. As a result of questionnaire analysis and merchant interviews, satisfaction was high and it had a positive effect on improving creativity. This study concluded that a flexible educational environment should be created in which students, professors, universities, and local governments can maintain relationships of mutual development. Furthermore, it is believed that developing integrated content will improve the positive image perception of the commercial district in the area and help create sustainable local vitality by strengthening the brand.