도시 진입관문은 가장 먼저 도시를 접하게 되는 지점이 되므로 도시의 정체성을 나타내는 대표적인 랜드마크라고 할 수 있다. 이는 첫인상을 결정하고 도시 이미지 형성에 기여할 수 있는 요인이 되므로 지역적 특색에 적합한 도시의 이미지를 나타낼 필요가 있다. 따라서 본 연구는 지역의 대표 도시이미지를 표현하기 위해 도시이미지를 위한 진입관문 조성 사례를 지역별로 유형화하여 논리적인 모델제시를 위한 방향도출과 도시경관 향상과 정체성을 반영한 디자인 방향을 제시하여 기존의 이론적으 로 도출된 방안 연구와 차별성을 두어 실제 사업모델을 제시할 수 있는 디자인(안) 방향을 제시하였다. 공간적 범위는 세종시 주요 진출입 대상지 10곳이며, 연구의 내용적 범위는 다른 도시진입관문 사례들을 유형화하여 분석하고 세종시의 도시 진입관 문 디자인 방향을 도출하여, 10곳 대상지 중 우선사업 대상지 선정을 위해 진입관문 적용의 타당성 분석을 실시하였다. 이를 토대로 중점 진입관문을 도출하고 기본 디자인 방향을 제안하였다. 본연구의 내용 및 결론은 다음과 같다. 첫 번째, 진입관문 적용 대상지 도출 시 필요한 요소의 기준을 유형화하여 정합성 있고 객관적인 타당성 분석 기준을 마련하였다. 두 번째, 행정수도 중심 세종시만의 정체성이 담긴 각 지역별 고유의 문화적 특징 요소를 발굴하여 특화 요소를 통해 세종시의 정체성을 반영할 수 있는 방향을 도출하였다. 세 번째, 설문조사를 통해 시민 공감형 결과를 분석하여 대상지를 선정하였고 대표이미지 기준을 수립하였다. 네 번째, 세종시 도시 정체성 구현을 위한 방향성 도출로 향후 도시 이미지를 형성하는 사업 및 홍보에 확대 응용이 가능할 것이라 사료된다. 본 연구를 통해 도시의 특성과 정체성을 반영하는 진입관문 디자인 방향을 제시하며 향후 세종시가 시민들과 공감하는 도시 진입관문을 계획하는데 기여할 것이라 기대한다.
The city entrance gate is the first point in contact with the city, so it can be said to be a representative landmark that represents the identity of the city. This is a factor that determines the first impression and contributes to the formation of an urban image, so it is necessary to present an image of a city suitable for regional characteristics. Therefore, in order to express the representative urban image of the region, this study categorized cases of entry gate creation for urban image by region, presented a design direction reflecting logical model presentation and identity. The spatial range is 10 major entry and exit sites in Sejong City, and the scope of the study was analyzed by categorizing cases of other city entry gates, leading to the design direction of Sejong City's city entrance gate. Based on this, the key entry gate was derived and the basic design direction was proposed. The contents and conclusions of this study are as follows. First, the criteria for factors necessary to derive the target site for entry gate application were categorized and consistent and objective feasibility analysis criteria were prepared. Second, it discovered unique cultural characteristics elements for each region, including Sejong City's unique identity centered on the administrative capital, and derived a direction to reflect Sejong City's identity through specialized elements. Third, through a survey, the results of citizen empathy were analyzed to select the target site and establish representative image standards. Fourth, by deriving the direction for realizing Sejong City's urban identity, it is expected that it will be possible to expand its application to projects and public relations that form an urban image in the future. Through this study, it is expected that Sejong City will contribute to planning an entry gate that reflects the characteristics and identity of the city in the future.