만화는 칸으로 이루어져 있고, 칸 속에는 그림과 말주머니가 있으며, 말주머니 속에는 말(글)이 있는데 그림과 말주머니는 상호보완적으로 칸을 채우고 있다. 만화는 어떠한 형식과 규범으로 정해져 있는 것이 아니라 작가의 의향이나 추구 방향에 따라 새롭게 형식을 만들어 가는 경우가 많다. 초기만화에서는 내용을 글로 표현하고 보조적 수단으로 그림을 삽입하였으 나 오늘날에는 주요 상황을 그림으로 설명하고 말(글)을 더하는 표현을 하고 있다. 말주머니는 외형 형태가 ‘말(글)이 담겨 있는 주머니처럼 생겼다고 ’말주머니‘라는 말을 사용하기도 하고, 외형 형태가 풍선처럼 생겼다고 ’말풍선‘ 이라 하기도 하 며, 말이 있는 칸과 같은 작용을 한다고 ’말칸‘ 이라는 말을 사용하기도 한다. 말주머니는 만화, 광고, 그림, 드라마, 홍보물 디자인 등 여러 정보 매체에서 사용되고 있다. 이는 각 매체나 작품에서 나타내고자 하는 정보의 전달을 원활하고 생생하 게 하기 위함이다. 이와 같은 말주머니는 등장 인물의 말이나 상황들을 담아 표현하는 공간으로 조형성이 바탕되며 그 형 상에는 원형, 사각형, 타원형, 가시 돋친형 같은 기본적인 형태가 있고 혼합형으로는 두 개의 말주머니가 맞붙은 형, 원형과 사각형이 혼합되어 있는 형 등 만화 내용의 상황에 따라 여러 가지 형태가 나타난다. 말주머니의 조형성은 그림과 함께 어 울리는 말주머니의 형태, 크기, 위치, 색채 등의 변화에 의해 이루어지는데 칸 내에서 조형 공간을 이루고 있다. 그 조형 공간은 ‘그림의 설명 공간’ , ‘그림과 내용을 이어주는 공간’ ‘감정의 표현공간’ ‘배치를 통한 시간 흐름의 공간’으로 볼 수 있다. 그리고 말주머니는 인물의 대화, 정보, 감정을 표현하는 공간으로 기능적이고 조형적인 역할을 한다. 본 연구에서는 조형적 역할의 특성을 ‘공간성’ ‘배치성’ ‘추상성’ ‘가독성’으로 보았다.
Comics are comprised of panels, and within these panels exist illustrations and speech pockets. Within the speech pockets are words (text). The images and speech pockets complement each other, filling the space within each panel. Comics are not bound by a specific format or standard, as artists often create new styles based on their personal intentions and directions. Early comics conveyed the main content through text, with images serving a supplementary role. However, modern comics primarily express major events through illustrations, with text being an added layer. The term ‘speech pocket’ is sometimes used because its shape resembles a :pocket containing words,“ or due to its balloon-like appearance, it’s termed ‘word balloon.’ Additionally, because it serves a function similar to a box containing words, it’s referred to as ‘text box.’ speech pockets are utilized in comics, advertisements, illustrations, dramas, promotional design, and various other mediums. This is to facilitate and vivify the conveyance of intended information in each medium or artwork. These bubbles encapsulate the speech or situations of characters, grounded in artistic form. They come in basic shapes like circular, rectangular, oval, spiked, and more. There are also combined forms, such as two bubbles joined together, and combinations of circular and rectangular shapes, depending on the comic’s context. The formability form of speech pockets harmonizes with the illustrations. Their shape, size, position, and color undergo various transformations, constituting an artistic space within the panel. This artistic space can be seen as the ‘explanatory space of the illustration,’ ‘a bridge between the illustration and its content,’ ‘an expression of emotion,’ and ‘a space that conveys the flow of time through arrangement.’ Additionally, speech pockets serve as spaces to represent dialogue, information, and emotions, playing both functional and artistic roles. This study perceives the characteristics of its artistic role as ‘spatiality,’ ‘arrangement,’ ‘abstractness,’ and ‘readability.’