최근 기술의 발전은 사람과 꼭 닮은 가상 인간을 창조하였다. 현실 세계에서는 존재하지 않지만 이들은 SNS 등에서 소비 자들과 소통하며 팔로워들의 많은 지지를 받고 있다. 그러나 사람이 아닌 가상 인간으로 불쾌감이나 부정적 감정을 유발한 다는 우려의 목소리도 있다. 이와 관련하여 본 연구에서는 SNS에서 가상 인플루언서로 활동하며 기업의 브랜드 캠페인에 도 참여하고 있는 로지의 조형성 원리가 소비자 태도에 미치는 영향을 확인하였다. 가상 인플루언서가 SNS에서 가장 활발 한 활동을 하고 있어 본 연구의 응답자는 SNS 이용자들로 설정하였다. 연구결과, 조형성 원리 중 리듬, 대비, 통일, 비례가 높을수록 심미성에 정(+)의 영향이 미치는 것으로 확인되었다. 주목성에는 조형성 원리의 비례, 강조, 리듬, 대비가 높을수 록 정(+)의 영향이 미치는 것으로 확인되었다. 부정적 감정에는 조형성 원리의 통일감과 대비가 낮을수록 부(-)의 영향이 미치는 것으로 확인되었다. 가상 인플루언서의 심미성이 높을수록 주목성에 정(+)의 영향이 미치며, 심미성과 주목성이 낮 을수록 부정적 감정에는 부(-)의 영향이 미치는 것으로 확인되었다. 이상의 연구는 가상 인플루언서의 디자인 관점에서 조 형성 원리가 소비자 태도에 미치는 영향을 확인하였다는 학문적 의의를 갖는다. 또한 가상 인플루언서의 조형성 원리가 이 들을 제작하는 디자인 측면에서 실무적 함의를 제공하였다는 의의을 갖는다.
Recent advances in technology have created virtual humans that resemble humans. Although they do not exist in the real world, they communicate with consumers on SNS and receive a lot of support from their followers. However, there are voices of concern that virtual humans, not humans, cause discomfort or negative emotions. In this regard, this study confirmed the effect of the plasticity principle of Rosie, who is active as a virtual influencer on social media and also participates in corporate brand campaigns, on consumer attitudes. Since virtual influencers are most active on SNS, the respondents of this study were set as SNS users. As a result of the study, it was confirmed that the higher the rhythm, contrast, unification, and proportion among the formative principles, the more positive (+) influence it has on aesthetics. It was confirmed that the higher the proportionality, emphasis, rhythm, and contrast of the formative principle, the more positive (+) influence it has on attention. It was confirmed that negative emotions had a negative (-) effect as the unity and contrast of the formative principle were lower. It was confirmed that the higher the aesthetics of the virtual influencer, the more positive (+) influence it has on attention, and the lower the aesthetics and attentionality, the more negative (-) influence it has on negative emotions. The above study has significance in that the formative principles of virtual influencers provided practical implications in terms of design for producing them.