연구배경 : 한국사회에서 나타나는 시위는 여러 형태의 사회운동 중 가장 직접적이고 즉각적인 효과를 만드는 운동이다. 따라서 시민들의 일상에 밀접한 영향을 미치게 되고 이로 인한 갈등이 시위 단체와 정부, 시민이라는 세 집단을 중심으로 계속해서 증가하여 그 심각성이 우려되고 있는 실정이다. 갈등 해결을 위해 정부에서 다양한 소통 창구를 제시하였지만 한계가 있었다. 이에 본 연구에서는 사회변화를 위한 정보 제공과 참여 도구로서의 시위 활용을 돕기 위한 온라인 플랫폼을 제안하고자 하였다.
연구방법 : 본 연구는 서비스 디자인 방법론을 바탕으로 더블 다이아몬드 디자인 프로세스를 적용하였다. 선행 연구 고찰을 통해 현 사회 내 시위와 관련된 창구와 그 한계점에 대해 파악하였다. 다양한 이해관계자의 관점을 이해하고 문제점을 파악하기 위해 영상 분석, 설문조사, 심층 인터뷰를 진행하였다. 데이터 분석 과정에서 어피니티 다이어그램과 퍼소나를 개발하고, 구체적인 서비스 방향성과 세부 기능을 도출하였다.
연구결과 : 연구 결과 시위를 둘러싼 부정적 인식은 시위 단체의 권리 침해, 정부의 대처, 시민의 무관심, 언론의 편향된 정보 등 다양한 갈등상황이 관여되어 있음을 알 수 있었다. 이에 따라 객관적 정보 결여와 낮은 접근성, 의사소통 부재, 현장 참여 부담 등의 페인포인트를 파악하여 서비스의 주요 이해관계자를 연결하고 참여로 이어질 수 있도록 서비스 기능을 콘텐츠 기반으로 이어지는 맞춤형 정보 유도, 객관적 정보 공유 및 연대 형성, 직접 및 간접 참여 기능, 참여 활동 관리 및 성과 파악 4가지로 구성하여 프로토타입으로 구현하였다.
결론 : 미디어에서 지속적으로 보여지는 편향적인 정보와 시민과 단체 간의 단절된 소통으로 인해 시위의 인식이 악화되고 있기 때문에, 본 연구에서는 온라인 플랫폼이라는 측면에서 해결법을 찾고자 하였다. 본 연구에서 구상한 서비스 내에서 지속적이면서도 건전한 공론과 참여가 계속된다면 앞으로의 긍정적인 사회변화에 보탬이 될 수 있을 것이다.
Background : Demonstrations in Korean society are the most direct and immediate of all social movements. Therefore, it has a close impact on the daily lives of citizens, and the resulting conflict continues to increase around the three groups of protest groups, the government, and citizens, raising concerns about its seriousness. The government proposed various communication channels to resolve the conflict, but there were limitations. Therefore, this study attempted to propose an online platform to help the use of protests as a tool for provision of information and participation for social change.
Methods : This study applied the double diamond design process based on the service design methodology. Through a review of previous studies, channels related to protests in the current society and their limitations were identified. Video analysis, surveys, and in-depth interviews were conducted to understand the perspectives of various stakeholders and identify problems. In the process of data analysis, affinity diagrams and personas were developed, and specific service directions and detailed functions were derived.
Results : As a result of the study, it was found that the negative perception surrounding the demonstration involved various conflict situations such as infringement of the rights of protest groups, the government's response, citizens' indifference, and biased media information. Accordingly, the service function was implemented as a prototype by identifying the pain points such as lack of objective information, low accessibility, lack of communication, and on-site participation.
Conclusion : Since the perception of protests is deteriorating due to the biased information continuously shown in the media and disconnected communication between citizens and groups, this study sought to find a solution in terms of an online platform. If continuous and sound public opinion and participation continue within the service envisioned in this study, it will be able to contribute to positive social changes in the future.