연구배경 : 본 연구는 소아 의료 공백의 발생으로 소아응급의료체계 개선을 위한 정책적 노력이 시도되고 있으나, 실질적인 응급의료 상황을 개선하기에는 충분하지 못한 현 상황을 배경으로 한다. 응급 상황에서 적절한 대처가 부족한 경우 보호자의 불안, 소아 환자의 회복 및 정서 안정에 부정적인 결과를 초래할 수 있다. 이에 본 연구는 현실적으로 소아 의료 공백으로 인한 피해를 최소화하기 위해, 응급 상황에서 소아 환자 보호자가 적절한 판단과 대처를 할 수 있도록 보조하여 보호자의 응급실 내원 경험을 개선하는 서비스를 제시하고자 한다.
연구방법 : 본 연구에서는, 문헌 조사를 통해 응급 상황에서 보호자 및 소아 환자의 만족도에 대한 이해, 정보 탐색의 특성과 용어 정의를 진행한다. 소아 환자 보호자를 대상으로 잠재적 니즈 파악을 위한 양적 조사와 질적 조사를 시행하고, 인터뷰 결과를 토대로 군집 분석을 통해 서비스의 제공 가치와 핵심 기능을 도출하였다. 소아 환자에게 빠르고 정확한 응급 상황 대처의 기회를 제공하는 것을 목적으로, 군집 분석에서 보호자의 특성과 연결된 기회 요인을 통해 서비스 시나리오를 유형화하였다. 도출된 서비스 시나리오는 사용성 테스트와 심층 인터뷰를 통해 검증하였다.
연구결과 : 본 연구에서는, 응급상황 시 소아 환자 보호자의 특성에 따라 유형화된 세 가지 군집 유형에 따른 핵심 서비스를 도출하였다. 세 가지 군집 유형은 정보 및 지지자원 요인에 큰 영향을 받는 정보 부족형, 병원 환경으로 인한 스트레스 요인에 큰 영향을 받는 병원 환경 예민형, 모바일 의료 앱 사용 만족도, 간호 및 치료 스트레스 관련 요인에 큰 영향을 받는 사후관리 스트레스형이다. 서비스디자인 기반의 사용자 조사 방법을 토대로 군집 특성에 따른 핵심 서비스를 연결해 소아 응급 도움 서비스, 소아 응급 의료기관 사전 접수 및 연동 서비스, 소아 응급 이동 수단 연결 및 이송 서비스, 전문적인 보호자 심리지원 서비스 네 가지 서비스를 제안한다.
결론 : 본 연구는 응급 의료 서비스와 관련하여 소아 환자 보호자의 니즈를 분석하고, 이를 기반으로 정량적 행동 데이터를 활용하여 페르소나를 도출해 서비스 기능과 아이디어를 제안한다. 직접적인 이해당사자인 소아 환자 보호자들의 실용적인 피드백과 니즈를 반영해 응급상황에서 영유아의 생명과 예후에 직결되는 적절한 대처를 안내 및 보조하는 응급의료서비스로 도출되었다. 이는 의료 부문의 정보 탐색을 용이하게 하는 AI 기술을 이용하여 소아 환자의 안전, 보호자의 심리적 안정을 확보해 소아응급의료체계에 활용될 수 있는 서비스임에 의의가 있다.
Background : This study is based on the current situation in which policy efforts are attempted due to the occurrence of a pediatric medical gap, but improvement is insufficient. Lack of appropriate response in an emergency can have negative consequences for the anxiety of the caregivers of pediatric patients, recovery of the patient, and emotional stability. Therefore, in order to minimize damage to pediatric medical gaps, we would like to present a service to improve the emergency room visit experience by assisting caregivers in appropriate judgment and response in emergencies.
Methods : In this study, through literature research, the satisfaction of caregivers and patients in emergency situations, the characteristics and terms of information search were defined. Quantitative and qualitative surveys were conducted on caregivers, and interview results were analyzed, cluster analysis, and the value and core functions of service provision were derived. In cluster analysis, service scenarios were categorized through opportunity factors linked to caregivers' characteristics. The service scenarios were verified by usability testing and in-depth interviews.
Results : This study proposes a service by deriving a persona using quantitative behavior data of emergency patient caregivers. It is an emergency medical service that reflects the needs of direct stakeholders and guides appropriate countermeasures for infants and toddlers. This helps the safety of pediatric patients, the psychological stability of guardians, and the emergency medical system for children through AI technology that facilitates medical information search.
Conclusion : This study proposes a service by analyzing the needs of patient caregivers in relation to emergency medical services. It is an emergency medical service that assists with appropriate measures to determine the life and prognosis of infants in emergencies that reflect the practical feedback and needs of direct stakeholders. This is meaningful because AI technology that facilitates information search in the medical sector can be used for pediatric emergency medical care by securing the safety of pediatric patients and psychological stability of caregivers.