본 연구는 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식 및 환경친화적 태도에 미치는영향에 대하여 알아보고자 하였다. 이를 위해 경기도 소재 S유치원 만 4세 유아 42명(실험집단 21명, 비교집단 21명)을 연구대상으로 선정하여 총 12차시 활동을 진행하였다. 실험집단에서는 뉴스를 활용하여 환경교육을 실시하였고, 비교집단에서는 그림 또는 사진자료를 활용하여 환경교육을 실시하였다. 유아의 환경보전지식 및 환경친화적 태도를 측정하기 위해 검사도구를 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0 통계 프로그램을 사용하여 독립표본 t검증을 통해 분석하였다. 연구결과 첫째, 뉴스를 활용한 환경교육이 유아의 환경보전지식 전체와 물, 공기, 흙, 쓰레기 분리수거 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미한 차이를보였다. 둘째, 뉴스를 활용한 환경교육은 환경친화적 태도 전체와 자연친화적 태도, 환경보존태도 모두에서 유의미한 차이를 보였다. 본 연구의 결과는 유아환경교육의 새로운 교수학습으로 유아교육현장에 시사점이 될 수 있을 것이다.
This study sought to identify the impact of environmental education using news on iearly childhood environmental conservation knowledge and environmental-friendly attitudes.
To this end, 42 4-year-old infants (21 in the experimental group and 21 in the comparative group) from S kindergarten in Gyeonggi-do were selected as research subjects and a total of 12 activities were conducted. In the experimental group, environmental education was conducted using news, and in the comparative group, environmental education was conducted using pictures or photographic materials. Data were collected using inspection tools to measure iearly childhood environmental conservation knowledge and environmentally-friendly attitudes. The collected data were analyzed through independent sample t-verification using the SPSS 23.0 statistical program. As a result of this study, first, environmental education using news showed statistically significant differences in all sub-factors of water, air, soil, and garbage separation and collection of early childhood' environmental conservation knowledge. Second, environmental education using news showed significant differences in both environmentally friendly attitudes, nature-friendly attitudes, and environmental preservation attitudes. The results of this study can be implications for the field of early childhood education with new teaching and learning of early childhood environmental education