본 연구는 영아교사의 자율성과 역할수행 간의 관계에서 교사의 성격 특성의 매개효과를알아보는 것이다. 연구 대상은 G시에 소재한 어린이집의 영아교사 235명이다. 연구 도구는교사의 자율성(정현정, 2017), 교사의 역할수행(박복매, 2011), 성격 특성(서보미, 김유정, 2017) 을 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 상관관계 분석과 3단계 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 첫째, 영아교사의 자율성과 성격 특성 및 역할수행 간에 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 영아교사의 자율성과 역할수행 간의 관계에서 성격 특성이 매개하는 것을 확인하였다. 이러한 연구 결과는 영아교사의 자율성 보장과 역할수행의 효율성을 높일 수 있는 방안 마련을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 본다.
This study investigated the mediating effect of a teacher’s personality traits in the relationship between autonomy and role performance of infant teachers. The subjects of this study were 235 infant teachers at a daycare center located in G city. As research tools, teachers' autonomy, teachers' role performance, and personality characteristics were used.
The collected data were subjected to correlation analysis and a 3-step regression analysis using the SPSS 24.0 program. As a result of the study, it was found that there is a correlation between the autonomy of infant teachers, their personality traits, and their role performance. Second, it was confirmed that personality traits mediated the relationship between infant teachers' autonomy and role performance. It is expected that the results of this study can be used as basic data to prepare measures to ensure the autonomy of infant teachers and to increase the efficiency of role performance.