본 연구는 최근 교사교육에서 강조되고 있는 자연 친화교육의 일환으로 「유아 숲 체험교육」 교과목 운영의 사례를 통해 학생들이 숲 교육활동에서 무엇을 경험하고 있는지를 밝히고자 하였다. 이를 위하여 유아 숲 체험교육 수업을 참관하고 수업중 학생들이 제출한 보고서와 활동지를 분석하였으며 교과목 담당 S교수와 수업을 듣는 학생을 대상으로 인터뷰를 진행하였다. 유아 숲 체험 교과목은 크게 이론수업, 숲 놀이, 발표 수업으로 나누어 진행되었다. 숲 교과목을 통해서 학생들은 숲이라는 장소에 대한 감각으로 재미있는 장소 숲, 사람을 사귀는 숲, 자유로운 공간 숲으로 긍정적인 이미지를 형성했다. 현장탐방조사와 자연물 수업 발표를 통해 숲 놀이 실행해보기, 자연물의 재발견, 교사로서의 나 자신 돌아보기를 경험하는것으로 나타났다. 본 연구결과는 유아교사양성과정에서 숲교육 관련 교과목 운영의 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
As part of nature-friendly education - which has recently been emphasized in teacher education - this study aims to revel what students are experiencing in forest education activities through the case of a subject called ''forest experience education for children''. To this end, the forest experience education classes for children were observed, reports and activity sheets submitted by students during the class were analyzed, and interviews were conducted with professor S in charge of the curriculum and students taking classes. The children’s forest experience subjects are largely divided into theory class, forest play, and presentation class. Through the forest subjects, students formed a positive image of the forest as a fun place, for dating people, and a free space with a sense of a place called "forest". It was found that they experienced forest play, rediscovery of natural objects, and self-reflection as teachers through site visits and natural objects' class presentations. The results of this study can be used as basic data for the operation of forest education-related subjects in the early childhood teacher training course.