최근 들어 수도권 광역급행철도의 추가 정차역과 노선 연장 문제와 더불어 신노선(GTX-D, E, F) 확충 방안이 논의되면서 더욱 많은 관심을 받고 있다. 광역철도의 건설은 교통서비스 개선뿐만 아니라 다양한 개발계획을 선도하여 주변 지역에 긍정적인파급영향을 미치는 것으로 나타나는데 이는 지가 상승효과라는경제적 영역에서 직접적으로 표출된다. 수도권 광역급행철도 도입으로 인한 수도권 접근성 문제 해결과 교통 편의성 및 교통 분담 효과보다 역세권 주변 지역 부동산 시장으로의 관심이 집중되고 있다(박경철 외, 2016). 기존 연구에서 이르면 2023년 말 첫 준공을 앞둔 수도권 광역급행철도 사업으로 인한 역세권 현황을 확인하고 역세권 주변 지역 지가에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴볼 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 단순히, 신교통수단의 도입으로 인한 역세권 주변 지역의 지가 상승을 살피는 것이 아닌, 광역적 범위에서 지가 상승세가 어떠한 양상을 보이는지 알아보고자 한다. 아울러, 경기와 서울에 걸쳐 광역적인 범위로 개발되고 있는 수도권 광역급행철도의 정책 효과가 지역에 따라 균일하게 나타나고 있는지도 확인하고자 한다.
The metropolitan area faces several urban problems, mainly arising because of its large population. Traffic congestion is one of the biggest problems, and the government is investing in a new large-scale transportation project in the metropolitan area to address this. The Great Train Express project is being promoted to support “a city that can commute to and from downtown Seoul within 30 minutes,” and the policy goal seems to be on track for Route A, which is set to be completed in 2023. The introduction of new transportation within urban areas generally improves accessibility to urban areas, generating new traffic demand and increasing population inflow, which affects land prices. The announcement of the development of The Great Train Express Route A has already caused housing prices to fluctuate in the area around the route, and favorable development in the real estate market has been in focus.
This study aims to verify whether the investment plan of large-scale transportation projects affects the land price in the station area. Analysis shows that the land price in areas around the Great Train Express stations was affected by the announcement of traffic investment plans such as the establishment of routes . The metropolitan express railway station areas were generally affected by traffic characteristics. The details of these findings can serve as reference data in future research on the policies for the Great Train Express project in the Seoul metropolitan area for verifying that the benefits of the policy appear inhomogeneously across Gyeonggi and Seoul.