교육열(敎育熱)은 학문에 대한 열정(熱情)을 자극하는 사회적 분위기[知性]이다. 교육열에 대한 기존의 연구에서는 전근대와 근대의 계승과 단절성 여부가 논쟁이 되었지만, 현재 주류가 되는 주장은 양자가 근본적으로 성격을 달리 한다는 것으로 보인다. 본고는 지성(知性)이 불변(不變)은 아니더라도, 쉽게 변하지 않는 경성(硬性)의 특징을 갖는다는 전제에서 출발한다. 본고의 목적은 지성사적인 맥락에서 인재 충원의 근간이 어디서부터 비롯되었는지를 사료로부터 입증하는 것이었다.
연구방법은 다음과 같다. 근대 전환기라는 급변기를 주목하되, 조선말기의 경우는 문집을, 근대의 경우는 신문 기사를 살펴보았다. 그리고 양 시대를 관통하면서 각 시대상을 반영할 수 있는 핵심어 위주의 분석을 시행했다. 그 일례로는 고학(苦學)을 주목했는데, “열악(劣惡)한 환경 속에서도 근면(勤勉)하게 공부를 하는 것 혹은 권장하는 분위기”로 가정했다.
본론에서는 먼저 조선 말기의 문집과 근대 신문기사의 고학(苦學)이 드러난 기사를 중심으로 고학(苦學)의 전후 과정을 살펴 핵심어를 추출했다. 그 결과 ①(물질적이고 상대적인)빈(貧), ②고(苦), ③성(成), ④열(熱) 등 4가지로 요약할 수 있었다. 다음으로 개인・집단・사회의 측면에서 각 핵심어들을 연결하고 추동하는 당위성에 대해 지적했다. 이후 ①빈(貧) → ②고(苦) → ③성(成) → ④열(熱) → (①빈(貧) → ②고(苦)……)의 횡적인 순환을 가설했다. 그리고 조선 말기와 근대의 시간적 공통분모를 찾아본 결과, 유학(留學)의 유학(儒學)적 요소를 발견할 수 있었다. 추출・종횡 등 두 가지 부류의 증명을 통해 필자는 조선말기의 교육열이 근대로 계승된 측면이 있었다는 의견에 동조한다.
하지만 성공의 중요 요소인 가난을 보는 시각 자체에서는 시대별로 차이점이 있었다. 조선말기의 지식인들은 가난을 다소 인정하자는 입장이었다. 반면에 근대의 유학생들은 가난을 극복하자는 입장이었다. 가난에 대한 사소한 이념의 차이는 거대한 결과의 차이로 비화되었다. 가난에 대하여 날선 비판 의식을 지닌 근대일수록 조선말기보다 경제 성장이라는 목표를 수월하게 달성할 수 있었다. 하지만 세대 간의 분열은 필연적으로 발생할 수밖에 없었고, 이들을 보합하는 영역에서는 상이하게 전개되었다. 이념적 보합의 측면에서, 조선시대는 유년시절부터 효(孝)・자(慈)를 학습했고 이질적인 이념은 공동체 차원에서 억압하였다. 그러나 근대를 거쳐 현대로 넘어갈수록 위아래간 존중 의식이 희박해졌음은 많은 사료를 통해 증명되는 사실이다. 그것이 요즈음의 세대 갈등을 촉발하는 일 원인일 수 있다. 현재는 역사학자들이 사회 통합에 기여해야한다.
Education enthusiasm is a social value that stimulates passion for learning. In previous studies on the enthusiasm for education, the succession and disconnection of pre-modern and modern times were debated, but the current mainstream argument seems to be that the two fundamentally differ in character. This paper begins with the premise that intellectual tradition is persistent, even if it is not invariable. The purpose of this paper was to demonstrate from historical sources a likely origin of talent development in the context of intellectual history.
This study analyzed the rapid change of the modern transition period by examining literary anthologies (文集) from the late Joseon Dynasty and at newspaper articles in the modern era. In addition, as it spanned both eras, analysis focused on keywords that could reflect each era, connecting the two by presenting a keyword-based framework and comparing the structure across eras. The idea of gohak (苦學) was evaluated through depictions of 'studying diligently even in a poor environment' in both eras.
Next, the keywords were extracted by examining the post-war process of gohak (苦學), focusing on the late Joseon literary anthologies (文集) and modern newspaper articles that described examples of gohak (苦學). The results can be summarized into four categories: (material and relative) ① poverty (貧), ② struggle (苦), ③ achievement (成), and ④ enthusiasm (熱). Next, I highlighted the justification for connecting and driving each key word in terms of individual, group, and society. After that, the virtuous cycle of ① poverty (貧) → ② struggle (苦) → ③ achievement (成) → ④ enthusiasm (熱) → (① poverty(貧) → ② struggle (苦)……) was examined. In addition, as a result of searching for the common denominator in values between the late Joseon Dynasty and modern times, the elements of Confucianism were found. Through two types of proof, extraction and horizontal + longitudinal analysis, this study supports the idea that the educational enthusiasm of the late Joseon Dynasty has impacted modern times.
However, this study notes differences between the view of poverty (貧) in each era, which is an important factor of success. Intellectuals in the late Joseon Dynasty were in a position to recognize poverty; on the other hand, modern international students were in a position to overcome poverty. The minor ideological differences regarding poverty have significant consequences. The keen sense of poverty as a negative during the modern era spurred pursuit of the goal of economic growth, unlike the situation at the end of the Joseon Dynasty. However, social changes in the modern era made the division between generations inevitable, as society developed differently than in the era where social circles were constant. In terms of ideological stability, Joseon Dynasty values were learned from childhood through filial piety (孝) and affection (慈), and heterogeneous ideologies were suppressed at the community level. However, many historical records suggest that the sense of respect between seniors and subordinates has become thinner in modern times-perhaps a cause of generational conflict today. Historians must now contribute to social integration.