본 연구는 프로그램화된 일터 교수․학습 경험이 경력개발에 도움이 되는지 살펴보았다. 구체적으로 개인-직무 적합성(X)이 만화경 경력 태도의 하위 구성 개념[진정성(M₁), 균형(M₂), 도전(M₃)]에 미치는 영향, 그리고 X가 M₁, M₂, M₃를 각각 거쳐 고용가능성(Y)에 미치는 간접 효과가 집단에 따라 다르게 나타나는지 검증하였다. 집단은 ① 일반 중소기업 초기 경력자, ② 일학습병행 이수자, ③ 기업현장교사로 구분하였다. 자료는 한국직업능력연구원의 일학습병행 이수자 및 중소기업 초기 경력자 경력개발 현황 조사, 한국산업인력공단·한국직업능력연구원의 기업현장교사 등급제 운영 방안 및 경력개발 현황 조사에서 수집된 것을 이용하였다. 분석 결과, 집단에 따라 X가 M₁, M₃에 미치는 효과와 X가 M₁, M₃를 거쳐 Y에 미치는 간접 효과가 유의하게 달랐고, 각 효과는 집단 ①과 ②보다 ③에서 유의하게 더 큰 것으로 나타났다. 이는 프로그램화된 일터 학습에서의 교수자 역할 수행 경험이 개인의 경력개발에 유용함을 보여준다.This study analyzed whether teaching and learning experiences in programmed workplace learning facilitated career development. Specifically, the difference between groups, in the direct effect of person-job fit(X) on each subconstruct of kaleidoscope career attitude [authenticity(M₁), balance(M₂), and challenge(M₃)] and the indirect effect of X on employability(Y) through M₁, M₂, and M₃, were verified. Data for the analysis were collected from studies by the Human Resources Development Service of Korea and the Korea Research Institute for Vocational Education & Training. The analysis group was divided into ① those who did not participate in a Work-Learning Dual Program, ② early career individuals who completed a Work-Learning Dual Program, and ③ in-company trainers of Work-Learning Dual Programs. As per the results, the positive effect of X on M₁ and M₃ and the positive indirect effect of X on Y through M₁ and M₃ were significantly different for each group. Each effect was significantly greater in group ③ than in groups ① and ②. These results show that the experience of teaching in programmed workplace learning facilitates individual career development.