이 연구는 최소 비용 경로 연구의 가장 기본적인 방법과 가장 최근의 방법을 활용하여 조선 시대 10대로 중 봉화로와의 비교를 통해 공간적 특징에 따른 각 방법의 차이와 그 적용성 및 활용성을 탐색해보고자 한다. 비교 결과, 최소 비용 경로 연구를 통해 추정된 경로는 지형에 의해 결정되는 통행 비용과 최단 거리를 고려하는 알고리즘에 따라 평탄한 지형이 넓게 펼쳐진 지역과 급경사가 우세한 지역에서의 정확도 차이가 명확히 나타났다. 이는 지형의 공간적 분포에 따라 서로 다른 경로 선택의 폭에 기인한다. 보다 구체적인 파악을 위해 확률론적 접근법을 통해 살펴본 결과, 확률론적 접근법은 자연적인 비용 차이가 거의 없어 개인의 선호나 특정 경유지가 경로에 더 크게 작용하는 지역에서 그 적용성이 더 높은 반면, 물리적인 제약에 의해 경로가 제한되는 지역에서는 기본적인 최소 비용 경로 방법으로도 충분히 높은 정확도의 결과를 얻을 수 있는 것으로 나타났다. 과거 경로를 연구할 때 지금까지 지리학에서 주로 활용한 사료의 복원과 확인을 통한 방법과 이에 반해 거의 활용되지 않았던 최소 비용 연구 방법은 뚜렷한 장단점이 존재하지만, 각각의 한계점은 서로의 장점으로 연결되므로 두 방법의 조화로운 활용은 지금까지의 연구보다 더 폭넓은 연구를 가능하게 할 것이다.
This study aims to explore the difference, applicability, and utilization of each method according to spatial characteristics through comparison with the Bonghwa-ro of Joseon Dynasty Main Roads using basic least cost path(LCP) and Probabilistic LCP. This study employs the most fundamental and recent methods of least cost path research to determine the accuracy of each method and the spatial characteristics of the results through comparison with the Bonghwa-ro of Joseon Dynasty Main Roads, and it is possible to restore the past path through this method. This research would like to examine the applicability and efficiency in areas where it is difficult to retrace previous historical paths. According to the algorithm that accounts for the shortest distance and the travel cost determined by the topography, the path estimated through the least-cost path study clearly showed a distinction in accuracy between the area with a wide flat landforms and the area with a predominance of steep slopes. The probabilistic LCP has little natural cost difference, thus its applicability is better where a particular preference or stopover has a greater impact on the route. On the other hand, it has been shown that in areas where the path is constrained by physical restraint, even the most basic least-cost path method can yield a result with a sufficient level of accuracy. When researching the historical route, both the methods based on the restoration and identification of historical materials, which has mostly been used in geography up to now, and the least-cost path method, which has been applied seldom, both offers certain advantages and limitations when researching the historical route. However, the effective application of the two methods will allow a larger range of research than the earlier studies, though each limitation is correlated to the strengths of the other.