연구배경 : 스마트폰 대중화에 따라 모바일 환경으로의 변화가 가속화되면서 소비자들이 기업의 로고를 접하는 환경도 변하고 있다. 특히 기업의 명칭 자체를 나타내는 로고타입의 중요성도 함께 부각되고 있다. 기업들은 이러한 미디어 플랫폼의 변화에 따라 로고타입의 디자인을 전략적으로 변화시키고 있다. 본 연구는 모바일 환경으로의 변화가 가속화된 2013년을 기점으로 이후 로고타입을 변경한 세계 100대 기업과 국내 50대 기업들의 로고타입을 비교 분석하고 변화 요인을 도출하여, 현대의 기업이 로고타입을 개발하거나 개선할 때 활용할 수 있도록 하고자한다.
연구방법 : 먼저 ‘2021년도 세계 100대 기업’과 ‘2022년도 국내 50대 기업’에서 로고타입을 변경한 기업들을 조사하여 현재까지 로고타입을 변화시킨 41개 기업들의 로고타입을 연구대상으로 선정하였다. 다음, 선행연구 고찰을 통해 타이포그래피를 기반으로 한 로고타입의 구성요소와 특성을 정리하여, 9가지 항목으로 분류한 분석틀을 개발하였다. 마지막으로 로고타입을 각각 Over-lay하여 변화하는 모습을 비교하고, Axle-System에 구축하여 변화된 모습과 정도를 분석하였다.
연구결과 : 분석틀을 활용한 Over-lay와, Axle-System 분석 연구를 바탕으로 로고타입이 변화하는 모습과 변화의 정도를 파악하였다. 그 결과 기업 로고타입의 특성은 다색에서 단색으로, 복잡한 형태에서 단순한 형태로 변화하는 것을 확인할 수 있었다. 또, 세리프가 사라지고, X-height가 커지는 모습을 파악하였으며, 로고타입의 자간은 좁은 것과 넓은 것 모두 정상 자간으로 변화하였고, 로고타입의 획의 굵기는 가는 것과 두꺼운 것 모두 정상 굵기로 변화하여, 표준화된 모습에 가까워지는 것을 확인하였다. 마지막으로 대소문자와 평체와 장체, 직선과 곡선은 변화의 정도가 미미하였다.
결론 : 로고타입은 지속적으로 변화하고 있지만 그 변화가 구체적으로 어떤 형태로 변화하고 있는지, 어떤 방향으로 변화하고 있는지는 파악되지 못하고 있었다. 본 연구는 9가지의 변화 요인을 통해 구체적이고 세분화된 로고타입의 변화를 파악하였다. 그 결과 최근의 로고타입은 더욱 단순하게, 좀 더 표준화되는 경향을 볼 수 있었다. 이러한 변화는 상대적으로 작아진 모바일 인터페이스에 작은 크기의 앱 아이콘이 다수 배치되는 점, 그리고 모든 고객을 대상으로 하는 유니버셜 디자인의 영향이라고 추측할 수 있다. 향후 기업이나 기관들이 로고타입을 개발할 때 본 연구가 기본적인 방향을 제시할 것으로 기대한다.Background : As the change to the mobile environment accelerates with the popularization of smartphones, the environment in which consumers encounter corporate logos is also changing. In particular, the importance of the logotype that represents the name of the company itself is also being highlighted. Companies are strategically changing their logotype designs according to these changes in media platforms. This study compares and analyzes the logotypes of the world's top 100 companies and the top 50 domestic companies that have changed their logotypes since 2013, when the change to the mobile environment has been accelerated, and derives the factors for change. to be used when developing or improving.
Methods : First, the changed logotypes of 41 companies, out of ‘World’s Top 100 Companies in 2022’ and ‘Korea’s Top 50 Companies’, selected by Interbrand, a global brand research agency, was selected as the research subject. Next, an analysis framework was developed by categorizing the elements and characteristics of typography-based logotypes into nine categories through a review of previous studies. By overlaying each logotype, the changes were compared, and the changed appearance and degree were analyzed by building on the Axle-System.
Results : Based on Over-lay using the analysis frame and Axle-System analysis research, the shape of the logotype change and the degree of change were identified. As a result, it was confirmed that the characteristics of the corporate logotype changed from multicolor to monochromatic and from complex to simple. In addition, serifs disappeared and X-height increased, logotype letter spacing changed to normal letter spacing for both narrow and wide, and logotype stroke thickness changed to normal thickness for both thin and thick. It was confirmed that it was close to the standardized shape. Lastly, the degree of change was insignificant for uppercase and lowercase letters, plain and long bodies, and straight lines and curves.
Conclusion : The logotype is constantly changing, but it has not been identified in what form and in which direction the change is changing in detail. This study identified changes in specific and subdivided logotypes through nine change factors. As a result, the recent logotype tended to be simpler and more standardized. This change can be attributed to the fact that a large number of small-sized app icons are placed on a relatively small mobile interface and the influence of universal design targeting all customers. It is expected that this study will provide a basic direction when companies or organizations develop logotypes in the future.