배경 및 목적: 본 연구는 내적 및 외적 요인이 한국어 단일언어아동과 영어-한국어 이중언어아동의 어휘발달에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고, 각 집단의 어휘능력을 예측하는 요인을 알아보고자 하였다. 방법: 3-6세의 한국어 단일언어아동 30명과 영어-한국어 이중언어아동 15명, 총 45명의 아동이 본 연구에 참여하였다. 아동의 어휘능력을 알아보기 위해 표준화된 어휘 검사들을 실시하였다. 내적 및 외적 요인을 살펴보기 위해 아동들은 비단어 따라 말하기 과제(NWR)를 수행하였고, 아동의 어머니는 기질, 양육스트레스, 양육행동, 언어환경 설문지를 작성하였다. 결과: 단일언어아동은 내적 요인과 한국어 어휘능력 간 유의한 상관관계가 나타났고, 의도적 통제는 한국어 어휘능력의 예측 요인이었다. 이중언어아동은 내적 요인과 한국어 어휘능력 간 유의한 상관관계가 나타났고, 의도적 통제와 한국어 NWR 점수는 한국어 수용어휘능력의 예측 요인이었으며, 한국어 NWR 점수는 한국어 표현어휘능력의 예측 요인이었다. 또한, 이들의 영어 어휘능력과 내적 및 외적 요인 간 유의한 상관관계가 나타났다. 어머니의 영어 입력의 양, 영어 NWR 점수는 영어 수용어휘능력의 예측 요인이었고, 어머니 영어 입력의 양, 영어 NWR 점수, 어머니의 한국어 입력의 질은 영어 표현어휘능력의 예측 요인이었다. 논의 및 결론: 어휘능력을 살펴볼 때, 단일언어아동은 의도적 통제의 영향을 고려하고, 이중언어아동은 가정에서의 어머니 언어 사용의 영향을 고려할 필요성을 제안한다. 또한, NWR 과제를 평가 도구로 사용하여 이중언어아동의 언어능력을 종합적으로 평가할 것을 제안한다.Objectives: This study investigated the influence of internal and external factors on vocabulary development in Korean monolingual and English-Korean bilingual children, and examined predictors of their vocabulary skills. Methods: A total of 45 children aged from 3-6 years participated in this study, including Korean monolingual children (N= 30), and English-Korean bilingual children (N= 15). Children completed standardized vocabulary tests to measure vocabulary skills. To examine internal and external factors, a nonword repetition (NWR) task was administered, and participants’ mothers completed the Children’s Behavior Questionnaire-Very Short Form, the Parenting Stress Index, Fourth Edition Short Form (PSI-4-SF), the Parental Styles and Dimensions Questionnaire, and the Language Environment Questionnaire. Results: For monolingual children, internal factors were significantly correlated with Korean vocabulary skills, and effortful control was the only predictor. For bilingual children, there was a significant correlation between internal factors and Korean vocabulary skills. Effortful control and Korean NWR were predictors of Korean receptive vocabulary skills, and Korean NWR predicted Korean expressive vocabulary skills. Their English vocabulary skills were significantly associated with internal and external factors. Quantity of mother’s English input and English NWR were predictors of English receptive vocabulary skills, and quantity of mother’s English input, English NWR and quality of Korean input were predictors of English expressive vocabulary skills. Conclusion: The results suggest that when examining vocabulary skills, we should consider the influence of effortful control for monolingual children and the influence of mothers’ language use at home for bilingual children. Furthermore, NWR should be applied as a clinical tool when assessing bilingual children.