발터 벤야민의 삶과 저작은 철두철미 정치적이었다. 따라서 만약 그의 ‘잠재된’ 정치철학을 재구성하고자 한다면, 이 작업은 그의 전 저작을 포괄하지 않을 수 없다. 필자는 이 글에서 논의 대상을 한정하여 그의 정치철학을 위한 몇 가지 초석들에 초점을 맞추고자 한다. 이들은 언어, 주체, 진리, 기술이다. 벤야민에게 언어는 철학적 사유의 대상이자 매체이다. 특히 예술형식의 이념을 서술하는 비평가의 객관적이며 냉철한 언어는 그 자체가 윤리적이며 정치적인 행위가 된다. 또한 이념을 서술하는 비평가의 언어는 주체-객체 도식과 주체에 관한 통념이 중지되는 절대적이며 근원적인 영역이다. 벤야민이 궁구하는 철학적 진리는 중립적인 사실로서의 진리가 아니라 늘 구체적인 사회정치적 맥락에 개입하는 정치적 실천의 진리이다. 벤야민의 철학에서 기술은 그의 역사적-유물론적 예술철학과 역사적 지각이론의 핵심 범주이다. 문학적-예술적 기술에 대해 깊이 숙고하지 않는 예술철학은 반동적인 이데올로기가 될 위험이 크다. 이 글의 목표는 언어, 주체, 진리, 기술에 관한 벤야민의 철학적 사유가 본질적으로 정치적 실천과 연관되어 있음을 보여주는 것이다.
Walter Benjamin’s life and writings were thoroughly political. Therefore, if one is to reconstruct his “latent” political philosophy, this must encompass his entire work. In this article, I would like to limit the subject and focus on some cornerstones for his political philosophy. These are language, subject, truth, and technology. For Benjamin, language is the object and medium of philosophical thought. In particular, the objective and sober language of critics describing the Idea of the art form itself becomes an ethical and political act. Also, the critic’s language to describe the Idea is the absolute and fundamental domain where the subject-object schema and the common notion about the subject lose all validity. The philosophical truth that Benjamin seeks is not the truth as a neutral fact, but the truth of political practice that always intervenes in concrete socio-political contexts. In Benjamin’s philosophy, technology is a core category of his historical-materialist philosophy of art and historical perception theory. A philosophy of art that does not delve deeply into literary-artistic techniques runs the risk of becoming a reactionary ideology. The aim of this article is to show that Benjamin’s philosophical thinking about language, subject, truth, and technology is intrinsically related to political practice.