연구배경: 기내 안전교육은 모든 항공편 운행에서 의무화되어 있지만 단조롭고 반복적인 형식으로 인해 대부분의 승객들은 주의를 기울이지 못한다. 선행 연구는 학습 시 상호작용과 게이미피케이션을 사용자 참여 및 흥미 강화를 위한 방안으로 제시하고 있으나 항공기의 상황적 제약과 디스플레이의 한계로 인해 그 활용성은 추가적 검증이 필요하다. 본 연구는 사용자 중심 접근법을 통해 기존의 기내 안전 브리핑 내 인터랙티브 요소 및 게임 요소의 실제적 적용 방안을 모색하고 새로운 디자인 개선안을 제시하는 것을 목표로 한다.
연구방법 : 선행연구 고찰 및 승객 대상 설문 및 인터뷰를 바탕으로 항공기 승객들의 태도와 행동 양상을 파악하고, 이를 바탕으로 비디오와 퀴즈가 결합된 인터랙티브 게임성 퀴즈 디자인을 개발하였다. 이후 해당 개선안을 경험한 실험 집단과 기존의 기내 안전 비디오를 시청한 비교 집단 간 관찰 실험을 진행, User Engagement Scale 및 2차례의 사후 정보 이해도 점수의 비교분석을 통해 사용자 참여 및 정보 기억 향상 정도를 정량적으로 평가하고, 심층 인터뷰를 통해 추가 인사이트를 도출하였다.
연구결과 : 실험 집단은 비교 집단에 비해 주의 집중도, 미적 매력, 보상의 측면에서 더 높은 참여 수준을 보였다. 하지만 정보 기억에서는 두 집단 간 유의미한 차이가 보이지 않았다. 실험 참여자는 인터랙티브 게임성 퀴즈를 참신함과 연관지었고, 실제 항공편에서의 적용에 대한 긍정적 반응을 보였다. 또한 첫 번째 퀴즈 문제를 접한 이후 시청 집중도가 높아졌으며, 이는 새로운 개선안이 비디오 시청에 보완적인 동기 부여 요소로 작용했음을 시사한다.
결론 : 본 연구에서는 실용적이고 효과적인 기내 안전 교육 브리핑으로 인터랙티브 게임성 퀴즈를 제안하고, 이를 통해 정보 전달력의 희생 없이 승객의 안전교육 참여 및 흥미를 개선할 수 있을 것으로 기대한다. 향후 다양한 터치 제스쳐와 같은 인터랙티브 요소와 랜덤성, 오프라인 리워드 등의 게임 요소의 활용 효과에 대한 관련 연구를 기대한다.Background : Although safety briefings are mandated in every flight, passengers fail to pay attention to the briefings owing to the monotonous and repetitive presentations. Studies have suggested that interactivity and gamification are viable methods to enhance user engagement and motivation in learning; however, the situational constraints of the aircraft and its display call into question their practicality. The purpose of this study was to investigate a feasible way to integrate interactive and playful elements into existing flight safety briefings within the flight context through a user-centered approach.
Methods : Based on previous studies and user research on passengers’ current attitudes and behaviors toward existing flight safety briefings, an interactive gameful quiz was developed for this study. A between-group experiment, User Engagement Scale, and two rounds of a post-experiment comprehension tests were conducted to assess user engagement and information retention of the new model compared to the existing video briefing.
Results : The test group showed a higher engagement level with our interactive gameful quiz than the control group, especially in aspects of focused attention, aesthetic appeal, and reward. However, there were no significant differences in retention between the two groups. The interactive gameful quiz was associated with novelty, and passengers expressed positivity on seeing its implementation on an actual flight. In addition, participants concentrated on the video more after encountering the first quiz question, suggesting that the new design provided a complementary motivational factor.
Conclusions : This study suggests that our interactive gameful quiz could be a feasible and effective medium for flight safety briefings. The empirical results show positive improvements in user engagement and motivation without sacrificing information retention. Further research is suggested on the effects of incorporating other interactive elements, such as different touch gestures, and game elements, such as randomness and real-world rewards.