본 연구는 사회복지학을 전공하고 있는 대학생들의 정신장애에 대한 친숙함이 공감을 매개로 옹호 태도에 미치는 영향을 분석하여, 정신장애인에 대한 옹호 태도를 향상하기 위한 실천적 전략을 마련하기 위해 수행하였다. 이를 위해 사회복지학 전공 대학생 308명을 대상으로 대표적인 만성정신장애인 조현병과 알코올중독의 모의 사례 중 하나를 무작위로 제시하여 해당 모의 사례에 대한 친숙함, 공감, 옹호 태도를 조사하였다. 연구 결과 첫째, 정신장애인에 대한 친숙함은 공감을 매개로 옹호 태도에 유의미한 영향을 나타내었다. 둘째, 정신장애 유형에 따른 친숙함과 공감, 옹호 태도에 대한 경로는 차이가 있었다. 즉, 조현병의 경우 친숙함과 옹호 태도와의 관계를 공감이 완전 매개 하였으나, 알코올중독의 경우 친숙함이 공감에 유의한 영향력을 미치지 않아 매개효과가 유의미하지 않았다. 이러한 결과를 바탕으로 연구자들은 사회복지 전공 교육과정에 공감에 대한 교육과 훈련, 정신장애 유형에 따른 전략을 제언하였다.
The purpose of this study was to suggest a practical strategy to improve the advocacy attitude toward persons with mental illness. This suggestion was made by analyzing the influence of the familiarity of college students who major in social welfare, toward persons with mental illness on the advocacy attitude of the students mediated by empathy. In particular, the study randomly suggested a vignette about schizophrenia and alcoholism among sorts of chronic mental illness to 308 students who study in social welfare to investigate their familiarity, empathy, and advocacy attitude toward persons with schizophrenia and alcoholic. As a result of the study, first, familiarity mediated empathy and showed a significant effect on the advocacy attitude. Second, the influence of familiarity and empathy with mental illness on the advocacy attitudes differed depending on the type of mental illness. Additionally, empathy completely mediated the effect of familiarity on the advocacy attitude in the schizophrenia case statistically significantly. However, in the alcoholic case, familiarity did not have a significant effect on the advocacy attitude and the mediation effect by empathy was not found. Finally, based on the study, education and training on empathy in the social welfare major curriculum, and related strategies according to the type of mental illness were suggested.