고도의 경쟁 환경에서 포지셔닝 전략은 호텔 실적과 관련된 주요 지표 중의 하나로 인식되고 있으며, 오늘날 COVID-19 팬데믹은 호텔 브랜드가 소비자 공간 경험에 더 집중하도록 만들었다. 객실은 손님과 가장 긴밀하고 직접적으로 연결되는 공간이며, 객실 디자인은 소비자의 호텔 브랜드에 대한 인식에 직접적인 영향을 줄 수 있다. 본 연구는 다양한 포지셔닝 전략에 기반하여 도심 비즈니스 호텔 객실 디자인에 대한 중국 소비자들의 인식을 연구하였다. 우선, 문헌연구를 통해 객실 디자인의 5차원을 추출하고, 이 5차원에 대한 128개의 객실 디자인 요소를 도출한 후, 45명의 소비자를 대상으로 객실 디자인 요소와 5가지 포지셔닝 전략 사이의 연관성을 MDS 기법으로 조사하였다. 마지막으로 수집된 데이터를 SPSS 소프트웨어의 ALSCAL 기능을 통해 분석하였다. 그 결과, '공간계면맵', '색상맵', '재료와 패턴맵', '조명맵', '가구 및 장식맵'과 같은 5장의 포지셔닝 맵을 제작하였으며 이를 분석하여 서로 다른 포지셔닝 전략과 객실 디자인의 특정 요소 사이의 연관성을 도출하였다. 결론으로, 본 연구는 5가지 포지셔닝 전략에 기반한 객실 디자인 요소 활용을 통하여 소비자에게 더 나은 공간 경험을 제공하고 호텔 브랜드의 포지셔닝 전략의 활용성을 증대하는 방안을 제시하였다.Positioning strategy has been acknowledged as a relevant indicator of hotel success in highly competitive environment. Today, the COVID-19 pandemic is prompting hotel brands to place a greater emphasis on the consumer space experience. The hotel guest room is the most intimate and direct contact point with the customer, and its design can have a significant impact on the consumer's perception of the hotel's brand positioning. The purpose of this study is to examine chinese consumers' perceptions of downtown business hotel guest room design under different positioning strategies. This study used literature research to extract five dimensions of hotel room design, then interviewed senior designers to create 128 hotel room design factors based on these five dimensions, and then surveyed 45 consumers to correlate these hotel room design factors with the five positioning strategies using the MDS method. Finally, the acquired data was analyzed using SPSS software's ALSCAL function. Five maps were created as a result of the experiment: "Spatial Interface Map", "Colour Map", "Materials and Patterns Map", "Lighting Map " and "Furniture and Decoration Map." According to the examination of the five maps, different positioning strategies and specific room design factors show some correlation. The correlation factors of guest room design under five positioning strategies are provided based on the findings of this study so that customers may have a better spatial experience and hotel brands' positioning strategies can play a better role.