이 논문의 목적은 크리스탈러의 중심지이론을 언급하고 있는 연구들에서 간과되거나 오인되고 있는 문제들을 재검토하는 것이다. 첫째, 중심지이론은 일관되게 정태적인 것으로 기술되어 왔으나, 크리스탈러는 정태적 관계와 동태적 과정을 모두 강조하였다. 둘째, 크리스탈러는 『남독일의 중심지』(1933)에서 “경제지리학적 문제를 해결하려면, 폰 튀넨의 『고립국』(1826)으로 되돌아가야 할 것이다”라고 썼을 뿐, 중심지이론의 가정에 관한 구체적인 언급을 하지 않았기에 다양한 형태의 전제나 가정이 제시되었다. 중심지이론은 공간에 대한 가정(등질공간)과 인간에 대한 가정(합리적 경제인)에 근거해 있다. 셋째, 크리스탈러는 시장원리, 교통원리, 행정원리 등 세 가지 중심지 배열원리를 제시하였다. 대부분 문헌에서 세 원리는 나란히 나열되어 있으나, 크리스탈러는 세 원리의 위계에 대하여 분명하게 언급하였다. 그의 최종적인 결론은 “시장원리가 일차적이고 주요한 분포법칙이라고 한다면, 교통원리와 행정원리는 이차적 편차를 일으키는 법칙에 불과하다”는 것이다.
The purpose of this paper is to reexamine the problems which have been overlooked or misunderstood in studies that refer to Christaller’s Central Place Theory (CPT). First, the CPT has been consistently described as ‘static,’ but Christaller’s theory emphasized both static relations and dynamic processes. Second, various forms of premises or assumptions were presented because Christaller did not specifically mention the assumptions of CPT in Die Zentralen Orte in Süddeutschland (1933), except that “the geographer must return to von Thünen’s The Isolated State (1826).” The CPT is based on two categories of assumptions: assumptions about the land surface (homogeneous space), and assumptions about the population (rational economic man). Third, Christaller suggested three principles in the arrangement of the central places: the marketing principle, the transport principle, and the administrative principle. The three principles are listed side by side in most literature, but Christaller clearly mentioned the hierarchy of them. His final conclusion is that “the marketing principle is primary and chief law of distribution, and the transport and the administrative principles are only secondary laws causing deviations.”