본 연구는 코로나19 팬데믹 시기 노인요양시설 사회복지사의 직무 경험이 어떠한지를 내부자 관점에서 심층적으로 이해하고자 수행되었다. 연구참여자는 노인요양시설에서 2년 이상 일하고 코로나19 팬데믹 상황에서의 근무 기간이 6개월 이상인 사회복지사 6명으로 선정하였다. 비구조화된 심층 면접으로 자료를 수집하였으며, Giorgi의 현상학적 방법으로 분석하였다. 연구 결과 78개의 의미 단위, 23개의 하위 구성요소, 6개의 구성요소로 분석되었으며, 최종 도출된 구성요소는 ‘코로나19 이전부터 여러 직무를 수행해옴’, ‘코로나19 발생 후 방역 관리/보고와 비대면 전환에 따른 직무 증가 대응의 어려움’, ‘보호자와의 상호작용업무 및 긴장 증가’, ‘입소자의 물리적, 심리적 방역 및 보호자 역할 대행까지 부가됨’, ‘시설운영관리 및 종사자관리 직무에서의 고충’, ‘코로나19 대응 직무수행 여건 조성 필요성 인지’로 나타났다. 연구 결과를 통해 코로나19 팬데믹 상황에서 노인요양시설 사회복지사의 직무 경험이 어떠한지를 드러내고 이들의 직무수행을 지원할 수 있는 방안에 관한 논의와 제언을 하였다.
This study was conducted to understand the job experiences of social workers at elderly care facilities in the context of the COVID-19 pandemic. Six social workers with 2 or more years of job experience at elderly care facilities, including at least 6 months during the COVID-19 pandemic, were selected. Unstructured in-depth interviews were performed, followed by analysis using Giorgi's phenomenological methods. The results of the analysis consisted of 6 components, 23 subcomponents, and 78 semantic units. The final components were ‘Performed several jobs even before COVID-19’, ‘Sharp increase in management, reporting, and untact transition-related work after COVID-19’, ‘Increased interaction and tension with the guardian’, ‘Physical and psychological quarantine with the added role of guardian proxy’, ‘Difficulty running the facility and managing the employees’, and ‘Recognize the need to create conditions for job performance during COVID-19’. Based on the results, the job experience of the social worker in elderly care facilities during the COVID-19 pandemic has been explored, and methods for support are proposed.